Effektivisera ditt arbetssätt

Skjuter du saker på framtiden? Du är inte ensam. Men det finns faktiskt sätt att vara effektiv medan man gör det.

ARTIKEL | FEB 2011

Effektivisera ditt arbetssätt

Effektivisera ditt arbetssätt

"Jag ska bara…" Känns det igen? Innan jag tar tag i den där surdegen måste jag bara läsa den här texten. Eller rensa bland mina filer. Eller koka den här kaffekoppen.  Men det finns sätt att göra ”Jag ska bara”-mentaliteten produktiv.

Det engelska uttrycket för den här typen av fenomen är structured procrastination – strukturerad förhalning. Säkert drabbas alla av det i större eller mindre omfattning i olika perioder. För vissa är det ett ständigt arbetssätt som kan vara mer eller mindre frivilligt.

Går det att komma runt? För trots att en person har lätt att falla in i strukturerad förhalning så är det nog ändå bäst, för såväl sinnesron som produktiviteten, att försöka undvika det.

Sajten pickthebrain.com tipsar om 14 sätt att arbeta effektivare.

  • Organsiera dig! – Städa din arbetsplats så lockas du inte att påbörja den processen när du borde syssla med annat.
  • Nätverka – Se till att mailboxen är tom och alla nödvändiga samtal avklarade innan du sätter igång med det verkligt viktiga.
  • Planera – Lägg upp en plan med tydliga deadlines för när saker ska vara klara. Håll dig sedan till planen (vilket kan vara en utmaning).
  • Lista småsaker – Få ut allt smått och gott ur hjärnan. Skiv ner allt på ett papper eller i ett dokument och ta tag i alla mindre uppgifter vid ett och samma tillfälle.
  • Möten – Planera in dina möten på bra tider när du vet att du kanske inte brukar vara så produktiv med annat.
  • Lägg tunga puckar åt sidan – Samla alla tyngre uppgifter, såsom läsning av krångliga dokument, till en tidpunkt när du känner att du kommer kunna slutföra läsningen. Påbörja inte större saker när du är trött och utarbetad.
  • Ta hjälp av en kollega – Samarbete leder ofta till större fokus. Sätt dig tillsammans med en kollega och slutför saker på en bestämd tid. 

Stanfordprofessorn John Perry har skapat en sajt structuredprocrastination.com där han beskriver sin förhalningsteknik med humor och stor självinsikt  

Han säger att ”The key idea is that procrastinating does not mean doing absolutely nothing” vilket är sant. Man gör saker, men inte nödvändigtvis rätt saker.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Han har också en del tankar om hur en förhalare kan skapa sina ”att göra”-listor efter rådande omständigheter och på så sätt bli någon som faktiskt är väldigt produktiv.

"Structured procrastination means shaping the structure of the tasks one has to do in a way that exploits this fact. The list of tasks one has in mind will be ordered by importance. Tasks that seem most urgent and important are on top. But there are also worthwhile tasks to perform lower down on the list. Doing these tasks becomes a way of not doing the things higher up on the list. With this sort of appropriate task structure, the procrastinator becomes a useful citizen. Indeed, the procrastinator can even acquire, as I have, a reputation for getting a lot done".

Om man får tro Perry kan alltså en förhalare få mycket gjort, bara i en annan, lite rebellisk, ordning. 

Och i sammanhanget är det kanske värt att även betrakta fikaraster som produktiva. Det är ofta under pauserna som tankar och diskussioner leder fram till viktiga beslut. 

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill