Din uppmärksamhet har ett pris. Frågan är vem som betalar?
Genom att fokusera på en sak i taget processar hjärnan informationen djupare och du kommer dessutom att gilla själva arbetsprocessen bättre.
Hälsa | Ledarskap | ARTIKEL | JAN 2022
Universitetsstudenter som hade sina datorer öppna under en lektion visade betydligt sämre resultat vid ett minnestest än de som hade datorerna stängda eller nedpackade i skolväskorna.
Vad kostar uppmärksamhet egentligen? Det låter kanske som en konstig fråga men på engelska använder man uttrycket ”pay attention”, vilket säger oss att uppmärksamheten har ett pris. Och priset för att vi ger något vår uppmärksamhet är att vi förlorar uppmärksamheten på något annat. Vi kan helt enkelt inte koncentrera oss fullt ut på mer än en uppgift i taget.
Hjärnforskarna förklarar att vi varje gång vi växlar fokus upplever ett mentalt dött moment (det kallas attentional blink) i ungefär en halv sekund då våra hjärnor helt enkelt inte kan registrera någon information medvetet. Ungefär som blinda fläcken, fast kring vår mentala uppmärksamhet. Hur många sekunder, minuter, timmar går åt i blindo under ett arbetsår, tror du, så som vi växlar mellan arbetsuppgifterna nuförtiden? Våra arbetsliv har blivit så datoriserade att vi börjat tro att vi själva fungerar som datorer, att vi kan arbeta hur mycket som helst, hur länge som helst och ha flera program igång samtidigt. Men vi fungerar inte så. Våra hjärnor kan de facto bara ge fullt fokus åt en arbetsuppgift i taget.
Multitaskigt.
Därför är det faktiskt taskigt, för att inte säga multitaskigt, att förvänta sig att medarbetarna ska vara tillgängliga på mail, sms och telefon samtidigt som de förväntas förbereda presentationen till ledningsgruppsmötet, utveckla det nya bokningssystemet, gå igenom kostnadsbudgeten eller hitta effektivare sätt att samarbeta. Vi kanske tror att vi blir snabbare och effektivare om vi håller många bollar i luften samtidigt, men det är precis tvärtom. Det hindrar oss från att göra någonting riktigt effektivt.
För några år sedan förbjöds mobilanvändande i bilen i Sverige. Eller i linje med den lite lagomsvenska restriktionstraditionen blev det i alla fall förbjudet att ha mobilen i handen, och det var väl gott så. Men faktum är att bara det att du lyssnar på någon som pratar samtidigt som du kör minskar hjärnaktiviteten med 37 procent i den del av hjärnan som du annars skulle använda till körningen. Du kan alltså gå och tugga tuggummi samtidigt, men du gör båda sakerna lite sämre.
I forskningsrapporten ”The Laptop and the Lecture – the Effects of Multitasking in Learning Environments” redovisas att också inlärningen fungerar sämre när vi gör flera saker samtidigt. Studien visar att universitetsstudenter som hade sina datorer öppna under en lektion visade betydligt sämre resultat vid ett minnestest än de som hade datorerna stängda eller nedpackade i skolväskorna.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Fokusera för flow!
En medarbetare i en kundtjänst
berättade för mig hur oerhört splittrad man känner sig när man står
inför en kö av människor som vill ha hjälp, samtidigt som telefonen
ringer och man ser på datorn hur det rasar in mailfrågor i en strid
ström. ”Det är en omänsklig arbetssituation”, konstaterade hon. Men vet
dina chefer hur ni har det på jobbet? undrade jag. ”Ja, de vet. Högsta
chefen var här så sent som igår och han till och med frågade: ’Men har
ni det så här hela dagarna?’
Hmm … Jag är inte så säker på
att han såg hur de hade det, för vi ser inte med ögonen, vi ser med
hjärnan. Och om inte högsta chefens hjärna förväntar sig att se
sönderstressad kundtjänstpersonal, utan medarbetare som ler och är
trevliga mot kunderna (vilket ju kundtjänstpersonal nästan alltid gör
och är, även när de är stressade), så ser han möjligen att de har
axlarna vid öronen men inte att de går på knäna. Någon måste tala om det
för honom!
Eller så måste han tala om för sig själv att han
inte ska fortsätta multitaska utan faktiskt fokusera på det som är
ledarens viktigaste uppgift – medarbetarnas mående.
Tricket
för att bli effektiv är med andra ord att fokusera på en sak i taget, då
processar hjärnan informationen djupare och du kommer dessutom att
gilla själva arbetsprocessen bättre. Kanske är det här vi hittar
förklaringen till det man kallar flow. Definitionen av detta flyt är att
man är hundraprocentigt fokuserad på en uppgift som är tillräckligt
svår för att väcka ens engagemang, men inte svårare än att man klarar av
den. Då kan det hända att du blir så där fullständigt uppslukad så att
tid och rum liksom bara försvinner, du är helt och hållet närvarande i
uppgiften (och frånvarande för omvärlden) och när du vaknar upp inser du
att det har gått flera timmar.
Flyt brukar man ju också använda som synonym till tur och ibland är det kanske tur som gör att man får flyt. Men du kan alltså öka mängden flyt genom att planera för det – genom att skapa arbetsuppgifter du gillar och förutsättningar för att verkligen få koncentrera dig på dem. Eller rättare sagt den. För du kan som sagt bara göra en sak i taget om du ska göra det riktigt bra.
Tommy Lundberg är författare, föreläsare och företagsrådgivare med fokus på ledarskap och medarbetarengagemang. Han har en tjugofemårig karriär bakom sig som copywriter, kreativ ledare, företagare och vd i reklambranschen och har arbetat med extern och intern kommunikation för uppdragsgivare som Apple, Audi, Bang & Olufsen, Danske Bank, Falu Rödfärg, H&M, Ikea, SAS och många fler. Sedan 2008 driver han det egna bolaget Great Words och är också delägare i event- och kommunikationsföretaget Brinc Relations.
Tommy är författare till 9 böcker om ledarskap och medarbetarskap, bland dem Motivationskoden (2016), Empatieffekten (2019), Skulle du vilja jobba med dig som chef? (2020), Emplayment (2023) tillsammans med Jesper Ek, och Ledarskap för hjärnåldern (2024). Den röda tråden i både hans böcker och föreläsningar är mänskligt beteende. Eller som undertiteln till en av hans böcker säger: "Om människor ska intressera sig för jobbet måste chefen intressera sig för människor".
Foto: Alexander Lindström
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Hälsa
- Ledarskap