Din tystnad kommunicerar
”Under en konferens med flera hundra personer satt en kille på främsta raden med ryggen demonstrativt emot mig. Det är lätt att fästa sig vid en sådan gest."
Kommunicera | ARTIKEL | JAN 2015
Anna Bellman, Kommunicera, Kommunikation
Det är som att vi aldrig riktigt lär oss. Att kommunikation i första hand inte alls handlar om att prata och skriva. Vi tror att vi kommunicerar då vi sänder ut olika typer av information och så märker vi inte ens att kommunikationen blir torftig, ensidig och i värsta fall obegriplig. För vi kommunicerar egentligen inte. Vi informerar.
En av de viktigaste delarna i framgångsrik kommunikation är att vara närvarande, som jag skrev om i min förra krönika. Men för att vara närvarande på riktigt måste man kunna lyssna. Det många inte tänker på är att det finns olika sätt att lyssna på. Det finns olika sätt att vara tyst på.
När du lyssnar på en presentation, en föreläsning eller på någon som säger något - hur ser du ut då? Kanske tänker du inte på att den energi du utstrålar påverkar den som pratar. Det är väldigt tydligt i det lilla sammanhanget, i mötet med bara några få personer, men det har också en betydelse när åhörarskaran är stor.
Under en konferens med flera hundra personer satt en kille på främsta raden med ryggen demonstrativt emot mig. Det var fullt möjligt eftersom rummet var möblerat i runda-bord-sittning. Men alla andra vände stolarna mot scenen när det hände något där. Utom den här killen.
Det är lätt att fästa sig vid en sådan gest, precis som det är lätt att ta åt sig av enbart den negativa kritiken trots att majoriteten är positiva. Nu tog jag hans gest som en utmaning och valde att helt se bort ifrån den. Han kom inte fram efteråt, men många av hans kollegor sa att det var den bästa konferens de någonsin varit på.
När jag står på scenen, vilket jag gör ett par gånger i veckan i snitt som moderator eller föreläsare, så brukar jag med blicken söka upp de personer som ser intresserade och glada ut - de ger mig energi. Och så tankar jag energi just hos dem. Förhoppningsvis sitter de utspridda i lokalen så att jag kan svepa med blicken och låtsas som att jag tittar på alla, men min blick stannar till hos de som med sitt kroppsspråk visar ett intresse att de vill ha mer.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Du kan ge energi även om du inte håller med eller ens tycker att det som sägs är av ditt främsta intresse. När du är genuint uppmärksam utstrålar du en energi som smittar av sig på den som talar - presentationen blir bättre och du får mer ut av den. Att verkligen lyssna är inte att bara humma och nicka med huvudet medan tankarna glider iväg åt andra håll, utan det handlar om att på riktigt ta in det den andre säger. Ställa följdfrågor och vara intresserad.
”When you talk, you are only repeating what you already know. But if you listen, you may learn something new.” Dalai Lama har sagt många kloka saker och han har så rätt i att vi lär oss mer om vi lyssnar än om vi talar. Ofta blir vi överraskade över att ämnet var mer intressant än vi först trodde. Vi framstår också som mer sympatiska och har lättare att väcka lust hos andra om vi lyssnar aktivt.
Att verkligen lyssna är en av de mest avgörande delarna i framgångsrik kommunikation.
Anna Bellman är en uppskattad moderator, föreläsare och talartränare, med bred och djup erfarenhet av marknads- och kommunikationsfrågor. Hon började som journalist inom radio och tv och var under flera år marknads- och kommunikationschef på ett av världens största it- och managementkonsultföretag. Därefter grundade Anna en kommunikationsbyrå som bland annat hjälpte kunderna med strategiska kommunikationsfrågor.
Anna har utvecklat konceptet ”Briljera när du ska presentera” – som föreläsning, utbildning och personlig talarträning. På ett inspirerande och underhållande sätt får du användbara och konkreta tips inom presentationsteknik och övertygande personlig kommunikation.
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Kommunicera