Det är som att någonting har lossnat…
BLOGG | SEP 2016
Jag har arbetat professionellt med jämställdhet sedan 2009 och jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig lite om hur det varit.
Först när jag startade eget företag så besökte jag en av alla dessa stödinstanser som finns. Kostnadsfritt och tillgängligt, i alla fall för oss i större städer, toppen. Tyvärr så var genuskompetensen begränsad och jag fick många frågor om hur jag tänkte med barn nu när jag skulle starta eget… Dessutom fick min budget underkänt, den var för realistisk, ”gör den mer manlig”. Så män är orealistiska?!
Jag har arbetat professionellt med jämställdhet sedan 2009 och jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig lite om hur det varit.
Först när jag startade eget företag så besökte jag en av alla dessa stödinstanser som finns. Kostnadsfritt och tillgängligt, i alla fall för oss i större städer, toppen. Tyvärr så var genuskompetensen begränsad och jag fick många frågor om hur jag tänkte med barn nu när jag skulle starta eget… Dessutom fick min budget underkänt, den var för realistisk, ”gör den mer manlig”. Så män är orealistiska?!
När jag började sälja tjänster inom jämställdhet så var marknaden mer omogen än den är idag. Många företag förstod knappt frågan när jag ringde upp dem och frågade hur de arbetade strategiskt med jämställdhet. Idag är det stor skillnad, oavsett vem du ringer så har de svar. Det kan handla om att de skrivit sin första plan, håller på med en lönekartläggning eller att de betar av sin handlingsplan. Även om de inte börjat än så känner de till vikten av att arbeta med jämställdhet och de har egna argument för varför det är viktigt för just dem. Om de runt 2009 svarade ungefär: ”vaddå jämställdhet, vi gör ju skruvar här?” så låter det snarare: ”ja, vi vet att det är viktigt, för oss ligger den stora möjligheten i att anställa från ett större urval”.
Frågan har också förflyttat sig markant när det kommer till beställarkompetens. Företag kunde höra av sig och vilja köpa en timmes föreläsning ”för att göra det jämställt”. I förra veckan var jag på ett säljmöte där kunden tagit fram ett underlag med fakta om organisationen och frågor som de vill ha svar på och resultat de vill se efter min insats. Det gör mitt jobb så mycket lättare och roligare när kunden förväntar sig resultat och faktiskt förstår vad det är jag kan hjälpa dem med. Då kommer vi snabbare till frågans kärna och till organisationens speciella behov.
Jag är en snabb och effektiv person, vissa skulle kanske istället säga otålig. Men för mig så finns det inget utrymme att vänta när vi vet vad som är utmaningen och vi har ett bra lösningsförslag, då vill jag bara börja. Att arbeta med en fråga som möter en hel del motstånd och skapar tvekan hos kunder kan kännas frustrerande ibland (men är säkert nyttig för min egen personliga utveckling). Nu äntligen börjar det kännas som om jag och branschen är i fas, det är som om någonting har lossnat…
Kunder är medvetna, pålästa kring begrepp, har tydliga mål och ställer krav. Mina konkurrenter är skickliga på att paketera, erbjuder nischade och bra tjänster och vi triggar varandra att bli ännu bättre på det vi gör. Med dessa ingredienser kommer fart i förändringen. Jag tror banne mig jag kommer hinna göra skillnad i världen under min lilla livstid.
Ska bara få till den där manliga budgeten…