Behåll intresset hela vägen
Anna Bellman: ”Det handlar om att få dem aktiva. Att inte bara prata på och tro att det räcker.”
Kommunicera | ARTIKEL | JUNI 2015
Anna Bellman, Presentationsteknik, Video
Så hur gör du då? Du har lyckats säga något intresseväckande i början av din presentation, som du har förberett och som gör att åhörarna blir nyfikna och vill ha mer. Hur gör du för att hålla deras intresse hela vägen?
Det är svårt. Det är en konst. Vi vet alla hur lätt det är att tankarna flyger iväg till andra platser, åtaganden, möten, att-göra-listor och middagsbestyr när vi lyssnar på en presentation. Men om du kontinuerligt tänker på att aktivera din publik så kan du få dem närvarande hela tiden.
Det handlar om att få dem aktiva. Att inte bara prata på och tro att det räcker.
Utan att skicka ut en tanke de får reflektera över, en fråga som de får diskutera med grannen eller ett påstående de får räcka upp handen till.
När du aktiverar din publik kommer de att bli mer närvarande och aktiva. Och de kommer att hålla fokus på dig och det du har att säga. Kanske…
För det handlar inte bara om det. Du behöver såklart ha något bra att säga. Om du ger ”aha-upplevelser” till din publik, vilket inte alla klarar av men som är så otroligt effektivt, så kommer du att få publikens odelade intresse.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Om du också säger det på ett intressant sätt. Använd din röst och ditt kroppsspråk så att du genom ditt sätt att vara och prata skapar en dynamik.
Den talare som lyckas få mig att tänka till, som ger mig något jag inte hade tänkt på förut och som säger det på ett fängslande sätt, den talaren får min odelade uppmärksamhet - under lång tid.
Anna Bellman är en uppskattad moderator, föreläsare och talartränare, med bred och djup erfarenhet av marknads- och kommunikationsfrågor. Hon började som journalist inom radio och tv och var under flera år marknads- och kommunikationschef på ett av världens största it- och managementkonsultföretag. Därefter grundade Anna en kommunikationsbyrå som bland annat hjälpte kunderna med strategiska kommunikationsfrågor.
Anna har utvecklat konceptet ”Briljera när du ska presentera” – som föreläsning, utbildning och personlig talarträning. På ett inspirerande och underhållande sätt får du användbara och konkreta tips inom presentationsteknik och övertygande personlig kommunikation.
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Kommunicera