"Att vara innovationsledare är att jobba tvärfunktionellt"
Intervju med innovationsledare Eric Näf, Director Packaging Development, The Absolut Company AB.
Ledarskap | Innovation | ARTIKEL | OKT 2014
Eric Näf, Innovationsledare, The Absolut Company AB
"Oftast finns ingen färdig lösning eller specification när ett utvecklingsarbete börjar, men det finns en tanke om vad vi vill åstadkomma och tillsammans skapar vi en lösning som inte var given på förhand." Eric Näf är innovationsledare på The Absolut Company och jobbar med Packaging Development - där kreativa samarbeten med bland annat musiker och konstnärer hör till vardagen. Motivation.se ställde några frågor om innovationsledarrollens betydelse för företaget - och Eric själv.
Vad gör du som innovationsledare (ge exempel på konkreta resultat)?
- Absolut Vodka är ett internationellt varumärke med en mycket stark identitet som är både visuell och emotionell. Flaskprofilen och logotypen hör till världens mest kända. Samtidigt ser vi oss om kreativa visionärer och söker ständigt nya uttryck för att sätta oss själva i relation till vår samtid. Vi vill gärna utmana och göra saker på vårt sätt. Det var så det hela började och för oss är det ett naturligt sätt att arbeta på. Därför samarbetar vi bland annat med kreativa personer som musiker, konstnärer och designers, vilket resulterar både i kommunikation men också produkter i form av olika limited editions.
Min främsta uppgift är att hjälpa till att förverkliga de produktidéer och koncept som kommer fram och se till att de blir möjliga att producera på ett industriellt sätt utan att kompromissa bort de bärande delarna. Bra exempel är tex Absolut Unique, där vi gjorde 4 miljoner individuellt designade flaskor.
Utöver att realisera produktidéer så söker jag också efter nya lösningar och material som kan hjälpa oss som företag och som varumärke. Det pågår ju intensiv forskning inom många områden och där försöker jag hålla örat mot marken och spana och förstå vad vi kan ha användning av i vår verksamhet. Att veta vad som är möjligt är ju också en stor inspiration för att få nya produktidéer och skapa koncept. På så sätt kan vi bidra till innovationsflödet från två håll, konsumentperspektivet och specialistperspektivet. Jag har alltså en nära kontakt med alla funktioner inom företaget och med leverantörer, specialister och forskare.
Varför valde du att bli innovationsledare (vad motiverar, driver dig)?
- Jag är en nyfiken person som vill förstå hur saker hänger ihop i stort och smått, strukturellt och praktiskt. Detaljerna skapar en helhet och helheten måste kunna brytas ner i sina delar. Detta tankesätt har jag alltid med mig i sökandet efter lösningar, förbättringar eller rent experimenterande. Att jobba i detta gränsland mellan olika funktioner och olika perspektiv är otroligt stimulerande och min ambition är att få mina kollegor och samarbetspartners att tänka i nya riktningar och och våga prova nya vägar. Oftast finns ingen färdig lösning eller specification när ett utvecklingsarbete börjar, men det finns en tanke om vad vi vill åstadkomma och tillsammans skapar vi en lösning som inte var given på förhand. Projekt som tex Absolut Unique, där ingen trodde det var möjligt att göra 4 miljoner olika flaskor i befintlig utrustning, har öppnat sinnet på alla som varit inblandade. Det är idag mycket lättare att starta en diskussion kring "konstiga" idéer eller att ifrågasätta gamla sanningar.
Vilken bakgrund har du (utbildning, tidigare erfarenheter)?
- Jag är ekonom och marknadsförare i grunden och har jobbat som produktchef och marknadschef. En del av marknadsföringsjobbet handlar om att driva ett sortiment och utveckla nya produkter och jag märkte snabbt att det var den delen jag gillade extra mycket. I samband med en organisationsförändring för drygt tio år sedan blev jag ansvarig för innovationsarbetet och de senaste åren så har innovation vuxit från några få personer till mer än ett dussin och ansvarsområdena har blivit mer specificerade. Därmed har jag mer och mer fokuserat på förpackningar, alltifrån övergripande strategier till projektledning och implementering av lösningar.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
- Vilka utmaningar stöter du på?
- Det finns alltid olika perspektiv, olika förutsättningar och olika viljor och intressen som påverkar diskussioner och beslut. Det finns inte en perfekt lösning för alla. Att göra saker på nya sätt är inte alltid det snabbaste eller det billigaste. Konflikten mellan lång och kort sikt gör sig också påmind och där är det ofta riskbenägenhet och ambition som avgör, dvs hur mycket är vi beredda att satsa på en oprövad lösning och vilket genomslag tror vi att den får.
Vad är det bästa med yrket?
- Att få jobba i gränssnittet mellan många olika funktioner, att förverkliga idéer och vara med och skapa framtiden. Att vara innovationsledare är att jobba tvärfunktionellt och det är mycket givande att få lära sig saker inom massor av olika områden. Ett ord det pratas mycket om inom innovation numera är "ambidextrous", dvs att jobba holisitiskt och kombinera logik med fantasi. Det ordet borde stå med i varje innovationsledares befattningsbeskrivning!
Hur ser du på professionalisering av innovationsledaryrket (trender, egna erfarenheter)?
- Från att knappt ha funnits till ett hajpat ord så är nu innovation på väg att både professionaliseras och konkretiseras. Det är långt ifrån att bara "hitta på något nytt". Att jobba med innovation är att jobba strategiskt, systematiskt och långsiktigt och det går både att planera och följa upp på ett bra sätt.
Jag tror innovationsledarrollen kommer att stärkas och bli mer central inom näringslivet. Min egen erfarenhet är att vi har gått från att innovation har betraktats som lite av en egen verksamhet och support till marknadssidan, till att vara en integrerad och drivande del av företaget och en avdelning man gärna konsulterar tidigt i processen.
Frida Spikdotter Nilsson coachar och håller workshops i skrivande och kreativ kommunikation för chefer, ledare och egenföretagare. Hon stöttar också i skrivutveckling via Skrivplaneten.se - en digital samlingsplats för kreativitet, storytelling och personligare kommunikation.
Frida har jobbat med det skrivna ordet i olika former i över 20 år som frilansjournalist, skribent, redaktör, kommunikatör, bloggare och spökskrivare. Med ena benet i det skönlitterära uttrycket letar hon alltid efter berättelser som berör och når in i mottagaren. Med humor, självdistans och skrivandet som metod lockar hon fram nya dimensioner i berättelsen om både företag och människor. Frida var tidigare redaktionschef på Motivation.se
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
- Innovation
Följ skribent:
- Följ skribent
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
- Innovation
Om föreningen Innovationsledarna
Innovationsledarna är en ideell förening med syfte att driva gemensamma frågor för yrkesverksamma innovationsledare inom alla typer av företag och organisationer i Sverige. En innovationsledare ansvarar för, eller bidrar aktivt till, ledning och organisering av innovation samt ökad innovationsförmåga i ett företag eller en organisation.
Läs mer på www.innovationsledarna.se