Är du en visionär ledare? Testa dig själv!
Ledning | Ledarskap | ARTIKEL | DEC 2022
Foto av Greg Rakozy på Unsplash
Varför behöver vi visionära ledare? Det enkla svaret är: för att de får medarbetarna att må och prestera bättre. Visionära ledare målar upp bilder om en bättre framtid, för individen, för teamet, för kunderna, för världen – bilder som inspirerar och föder medarbetarnas engagemang, energi och lojalitet. Och som alla riktiga ledare vet: det är inte chefens målbilder som skapar framgång, det är medarbetarnas.
Psykologiprofessorn, forskaren och författaren Mihály Csíkszentmihályi (be mig inte uttala hans namn) har studerat människor sedan 70-talet för att finna ut vad det är som ger oss ”flow” i arbetslivet. Du vet den där känslan när tid och rum liksom försvinner och man bara ”är” sin arbetsuppgift och inte känner sig ett dugg stressad eller pressad, utan snarare lycklig. Han har undersökt en rad olika faktorer som påverkar arbetsklimatet, bland annat har han tittat på vilken betydelse ledaren har för medarbetarnas välbefinnande och enligt hans studier så mår och presterar människor bäst när de leds av ”visionära företagsledare”.
Csíkzentmihályi har i sin forskning identifierat fem grundläggande kännemärken för en ”visionär” ledare. Du kan ju testa och se hur många av dem som stämmer in på dig.
Optimism
Det första adelsmärket är en närmast obegränsad optimism. Det innebär inte att man inte ser bekymmer och hinder. Nej, det handlar om att ha en positiv grundsyn, att man tänker gott om andra människor och att man ser ljust på framtiden. Den visionäre ledaren uppfattar problemen, precis som alla andra, men är också helt övertygad om att de har en lösning – och att man kan hitta den.
Integritet
Det andra kännetecknet är en stark tro på betydelsen av integritet – enklare uttryckt: att vara tydlig med vilka normer och värderingar man tror på och hålla fast vid dessa principer för att upprätta ömsesidig tillit mellan sig själv och människor i sin omgivning. Tillit är en nyckel till ett gott ledarskap och tilliten bygger man genom att vara ärlig mot sina närmaste och inte minst genom att vara ärlig mot sig själv. Om du ska kunna lita på andra måste du kunna lita på dig själv. Om du vacklar med dina ideal och ständigt och jämt låter din inre röst överröstas av styrelsens eller aktieägarnas eller medias önskemål, ja, då blir du till slut inte någon ledare att lita på.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Ambition och uthållighet
Ett tredje utmärkande drag är en mycket hög ambitionsnivå i kombination med uthållighet. Visionära ledare siktar högt, högre än de flesta, men de har också, mer än de flesta, förmågan att uthärda motgångar och svårigheter. Det gör att de i sin tur vågar anta allt större utmaningar, vilket gör att det fortsätter att utvecklas – både som yrkesmänniskor och medmänniskor.
Nyfikenhet
Det fjärde attributet hos visionära ledare är en ständig nyfikenhet och en önskan att lära sig nya saker. Ledarskap handlar alltså inte om att kunna eller veta mest utan snarare om att vilja kunna och veta mer.
Respekt och empati
Sist, men definitivt inte minst, utmärker sig visionära företagsledare genom två ord som hör så intimt samman att de presenteras som en enhet. Det ena är respekt. Ledare som visar sina medarbetare respekt får respekt som ledare, och ömsesidig respekt är det ”murbruk” som håller ihop en grupp – oavsett vad den jobbar med. Det andra ordet i denna framgångsformel är empati. Ordet kommer ursprungligen från grekiskans empatheia, vilket betydde stark känsla eller passion. Och kanske är det just det som är hemligheten i ledarskapet – att den som visar en stark känsla för andra får ett starkt känslomässigt engagemang tillbaka.
Empati är viktigare än ekonomi
De flesta som intresserat sig för mänsklighetens framsteg menar att empatin är nyckeln till vår utveckling. I vår förmåga att förstå hur andra tänker läggs grunden till djupare samarbete. Därför är det lite märkligt att värdet av empati verkar försvinna ur sinnevärlden så snart man börjar ”räkna” ut saker och ting. Kanske finns förklaringen i att ekonomer är mer egoistiska än andra. Jag ber om ursäkt om jag sårar någon läsare nu, men det har faktiskt gjorts psykologiska tester som pekar på att de som studerar ekonomi på universitetet är mer egoistiska än övriga studenter! Jag säger inte att de är det av naturen, det har nog snarare att göra med att de under 3-4 års tid är fokuserade på läror som handlar om ekonomiskt egenintresse, vinstmaximering och marginaltänkande och då vore det ju konstigt om de inte skulle bli lite påverkade.
Hur som helst så handlar ledarskap alltmer om empati. Om att leva sig in i medarbetarnas tankar och känslor och se och förklara sammanhang så att alla förstår. Om att upptäcka och tillvarata gruppens talanger. Om att få människor att vilja och våga utvecklas.
Och om att entusiasmera och engagera människor kring en gemensam bild av deras framtid tillsammans. Kort och gott: en vision.
Tommy Lundberg är författare, föreläsare och företagsrådgivare med fokus på ledarskap och medarbetarengagemang. Han har en tjugofemårig karriär bakom sig som copywriter, kreativ ledare, företagare och vd i reklambranschen och har arbetat med extern och intern kommunikation för uppdragsgivare som Apple, Audi, Bang & Olufsen, Danske Bank, Falu Rödfärg, H&M, Ikea, SAS och många fler. Sedan 2008 driver han det egna bolaget Great Words och är också delägare i event- och kommunikationsföretaget Brinc Relations.
Tommy är författare till 9 böcker om ledarskap och medarbetarskap, bland dem Motivationskoden (2016), Empatieffekten (2019), Skulle du vilja jobba med dig som chef? (2020), Emplayment (2023) tillsammans med Jesper Ek, och Ledarskap för hjärnåldern (2024). Den röda tråden i både hans böcker och föreläsningar är mänskligt beteende. Eller som undertiteln till en av hans böcker säger: "Om människor ska intressera sig för jobbet måste chefen intressera sig för människor".
Foto: Alexander Lindström
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledning
- Ledarskap