Är det inte dags för affärsledning och IT att börja tala samma språk?

AI kräver en direkt koppling till affären och en förståelse för de tekniska villkoren.

Kommunicera | Podium | ARTIKEL | OKT 2024

Martin Lindahl, Regional Vice President på Salesforce.

Martin Lindahl, Regional Vice President på Salesforce.

Just nu pågår något som verkar vara ett kortdistansrace mot AI-tronen. Svenska styrelser och ledningsgrupper initierar flitigt projekt som ska använda generativ AI men som inte alltid har en koppling till faktiska möjligheter eller behov. Varför detta slöseri med resurser?

Löftet om AI:s förmåga att skapa ännu ej uttänkta lösningar på dagens och morgondagens problem kan inte ha undgått någon. Alla vill vara med på detta århundrades Klondyke!

Men i likhet med den gamla guldruschen, behöver deltagarna satsa mer än fromma förhoppningar på att lyckas. De behöver en strategi som bygger på en förening av affärsmöjligheter och den nya teknikens faktiska förmågor. Enkelt uttryckt, ledning och IT behöver snacka ihop sig.

AI, i likhet med andra stora teknikskiften, banar väg för något nytt. Men för att detta nya ska få fäste i företagens vardag och skapa någon form av mervärde för den verksamhet man bedriver, krävs en direkt koppling till affären och en förståelse för de tekniska villkoren.

Data är den föda AI behöver för att kunna bygga de muskler som förhoppningsvis kommer att hjälpa oss företag att sänka kostnader, öka effektiviteten och göra oss mer hållbara. Har man inte ordning på sin data, bör man därför avvakta helt med att starta upp vilket AI-projekt som helst. Det kommer bara kosta tid och pengar och affärsnyttan lär bli obetydlig.

För företag, särskilt de som inte är födda in i det digitala, utan växt in i den verkligheten, är datamängder, datakällor och dataformat ett gissel. 70 procent av respondenterna i den årliga State of Marketing betraktar oredan i data som ett huvudsakligt hinder för lyckade AI-projekt. Trots det är hanteringen av företagets data sällan ett första initiativ. Istället lägger man tid på att i blindo sätta i gång AI-projekt som riskerar att misslyckas.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Inom områden som försäljning och marknadsföring där kundrelationen är i fokus tillkommer, förutom avsaknaden av resultat av missriktade AI-projekt, också risken att kundupplevelsen försämras och kunder till sist lämnar.

Den historiska språkförvirringen mellan styrelser som pratar ekonomiska och IT avdelningar som talar tekniska behöver få ett slut. Ifråga om AI-projekt (egentligen i likhet med de flesta andra stora teknikskiften) behöver man ta hänsyn till båda perspektiven, det affärsmässiga och det tekniska.

Idag initieras alltför många AI-projekt av styrelser som saknar förståelse för de tekniska förutsättningarna. Dessutom saknar företag ofta såväl organisationen som processerna som krävs för att få ut det fulla värdet av AI. Och tvärtom, har de IT-avdelningar som projekten sätts i händerna på en marginell uppfattning av de affärsmässiga ambitionerna. För att AI-projekt ska ha en chans att lyckas behöver styrelse och ledning förklara vad de vill åstadkomma utifrån ett affärsperspektiv, organisationen behöver göra sig mottaglig för förändringar, och IT behöver vara tydliga kring vilka tekniska förutsättningar som finns för att gå i hamn.

Om AI ska ta oss mot de stjärnor vi siktar mot, behöver dessa två läger lära sig att prata med varandra så att den andra förstår och slutar att bygga AI-tillämpningar på data som inte duger. Det är nämligen lite som att försöka bli läkare genom att läsa ”Lilla Kroppsskolan”, den bristfälliga bakgrunden leder till helt fel beslut och riskerar att skada mer än göra nytta.

//Martin Lindahl, regional vice president Salesforce

Podium

Podium

  • Följ skribent

Podium på Motivation.se är en arena för meningsutbyte och debatt. Här delar gäster och experter analyser och opinionsmaterial inom ämnet ledarskap. Intresserad av att bidra? Läs mer här.

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Podium

Podium

Podium

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Podium

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill