Andra ögon ser andra lösningar
Vad är fördelarna med mångfald?
Ledarskap | ARTIKEL | NOV 2022
I dagens arbetsliv söker människor som kan lösa väldigt svåra problem – och göra det tillsammans.
Aldrig har det varit så aktuellt med mångfald på våra arbetsplatser. Vi lever i en värld i supersnabb förändring och ju fler perspektiv vi kan få på problemen, desto snabbare och bättre lösningar kan vi komma fram till. Det är den mångfacetterade, dynamiska organisationen som är målet, men tänker vi tillräckligt dynamiskt för att uppnå den?
Alla pratar om vikten av mångfald men vi kan konstatera att mycket lite har hänt på den fronten i våra företag och organisationer – männen verkar inte ens ha fattat hur viktigt det är med kvinnor! I de svenska börsbolagen är fortfarande nio av tio vd:ar män. Ännu värre ser det ut i andra länder, bland storbolagen i USA är det exempelvis bara 6 procent av vd:arna som är av det täcka könet. Vad beror det här på?
”Ju mer makt, desto mer män.”
Alice Eagly, socialpsykolog och professor vid North Western University, och författare till boken ”How Women Become Leaders”, menar att det har att göra med breda och djupa kulturella mönster. Vi inbillar oss att kvinnor är snällare, mer emotionellt och socialt utvecklade och bra med människor, att de är mer delaktiga och mindre top-down i sitt sätt att styra. Det är så vi tänker och så kan det säkert vara. Problemet är att vi samtidigt har en så hårdprogrammerad tro på att ledare ska vara hårda, målinriktade och starka beslutsfattare – och då föreställer vi oss att tjejerna är för snälla för att klara av ledarrollen.
Det märkliga i den slutsatsen är att forskningen visar att kvinnligt ledarskap ofta är effektivare, i synnerhet i vår tid där det handlar om att bygga relationer och inspirera medarbetarna. Kvinnliga ledare är generellt bättre på att lyfta människor, och det är ju vad modernt ledarskap handlar om, men ändå verkar vi ha förtvivlat svårt att se kvinnor högst upp i toppen. Regeln ”ju mer makt, desto mer män” verkar vara svår att rubba, konstaterar Alice Eagly.
I varumärkesvärlden brukar man prata om vikten av att kategorisera. Man vill äga en kategori eller åtminstone ligga top-of-mind, så att konsumenterna omedelbart associerar till ens varumärke när de tänker på till exempel elbilar, smartphones eller sökmotorer. Det är nämligen så vi gör, vi placerar in både produkter och människor i kategorier. Och uppenbarligen kategoriserar vi, forskningen till trots, fortfarande kvinnor som mindre lämpliga som ledare, baserat på våra gamla, förlegade tankar om både kategorin ledare och kategorin kvinnor.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Vad är egentligen fördelarna med mångfald?
Den senaste ekonomiska forskningen visar att fördelarna med mångfald i organisationen är både ekonomiska och humanistiska. I den gamla världen, när det handlade om fysiskt arbete som att hugga ner träd eller lasta sten, gällde det att anställa människor med rätt fysiska förutsättningar. Det gav en väldigt enkel bild av den önskade medarbetarens egenskaper: snabb, stark och uthållig. Ju fler träd han kunde fälla, eller ju fler stenar han kunde lyfta, desto bättre. Men i dagens arbetsliv söker vi inte trädhuggare, inte ens underhuggare, vi söker människor som kan lösa väldigt svåra problem – och göra det tillsammans.
Det kanske jobbar ett antal fysiska praktexemplar på Tesla, Apple och Google, men det är inte deras fysiska styrka som har givit dem jobbet. Det är deras hjärnkapacitet. Nuförtiden behöver vi smarta människor som kan tänka annorlunda. Och när vi bygger team idag ligger fokus på teamets framgång, vilket i sin tur handlar om hur många olika huvuden vi kan få att samarbeta på ett bra sätt. Tankeverksamheten och samarbetsförmågan mellan människor med olika bakgrund, utbildning och synsätt är verkligen en strategisk konkurrensfördel.
Lika barn leker inte bäst.
Om vi kommer från olika bakgrunder så har vi olika perspektiv på tillvaron och uppmärksammar olika saker på olika sätt. Vi kollar på olika tv-program, läser olika tidningar, lyssnar på olika poddar och så vidare, vi kanske till och med talar olika språk. Och det är bra – det finns forskning som visar att om vi är för många som har liknande bakgrund så tappar vi hjärnkraft. Då behöver vi nämligen inte anstränga oss lika mycket för att förklara saker för våra kollegor – de fattar direkt, för de tänker som vi. Förr i tiden var det kanske en fördel, att vi redan visste vad alla andra visste, men idag gäller inte den gamla regeln att ”lika barn leka bäst”.
Det går inte att tänka enkelspårigt längre. I dagens komplexa värld hänger allt ihop. Vi måste tänka ekonomi men också ekologi, psykologi, teknologi, biologi … vi måste tänka hållbarhet för både miljön och medarbetarna. Och om vi har ett mångfaldigt team istället för ett enfaldigt har vi inte bara möjligheten att göra fler rätt, vi har också möjligheten att undvika fler fel.
Så innan du anställer någon som du direkt känner igen dig i, fundera på om det verkligen är en till som du som organisationen behöver?
Tommy Lundberg är författare, föreläsare och företagsrådgivare med fokus på ledarskap och medarbetarengagemang. Han har en tjugofemårig karriär bakom sig som copywriter, kreativ ledare, företagare och vd i reklambranschen och har arbetat med extern och intern kommunikation för uppdragsgivare som Apple, Audi, Bang & Olufsen, Danske Bank, Falu Rödfärg, H&M, Ikea, SAS och många fler. Sedan 2008 driver han det egna bolaget Great Words och är också delägare i event- och kommunikationsföretaget Brinc Relations.
Tommy är författare till 9 böcker om ledarskap och medarbetarskap, bland dem Motivationskoden (2016), Empatieffekten (2019), Skulle du vilja jobba med dig som chef? (2020), Emplayment (2023) tillsammans med Jesper Ek, och Ledarskap för hjärnåldern (2024). Den röda tråden i både hans böcker och föreläsningar är mänskligt beteende. Eller som undertiteln till en av hans böcker säger: "Om människor ska intressera sig för jobbet måste chefen intressera sig för människor".
Foto: Alexander Lindström
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap