Almedalen bara för politiker?
BLOGG | JULI 2011
Det råder alltid en lite speciell stämning under Almedalsveckan, som en kombination av semester och frenetiskt arbete.
Det råder alltid en lite speciell stämning under Almedalsveckan, som en kombination av semester och frenetiskt arbete. Många är här och har ett uppdrag att utföra, som att hålla föredrag, men det går mycket tid åt att nätverka över en lunch.
Dimman ligger tät över Almedalen. Gatorna är redan överfulla av folk, kända och okända politiker, representanter från svenskt näringsliv, organisationer och en och annan turist. Första promenaden längs Almedalen erbjöd kändisspaning. Fredrick Federley, Robert Aschberg och Anna Kindgren Batra. Men så enkelt är det, de flesta har all anledning att vara här i tjänsten. Politikerna skapar förutsättningarna och spelreglerna för näringslivet och näringslivet borde vara här för att påverka politikerna. För Almedalsveckan är den veckan under året då de tillsammans får möjlighet att mötas och skapa kontaktytor och förståelse.
Swedbanks koncernchef Michael Wolf säger i Resumés Almedalen-bilaga att det är för lite företag på plats och att ”Man måste våga sig in i nya miljöer”. Som en kontrast till det har jag varje år hört olika politiker säga att Almedalen borde vara ett event bara för politikerna.
Men jag anser att det sista vi behöver är en större glipa mellan politik, väljare och näringsliv. Nej, fram för fler kontaktytor och jag önskar att ännu fler icke-politiker skulle mötas här. Samtidigt förvånas jag över många av de företag som väljer att synas här, hur oerhört ogenomtänkta deras kommunikation är. Ett varumärkesklätt tält, några ballonger och ett rosémingel på kvällen.
Har företagen inte större ambitioner än så?