Allt blir mobilt. Vad gör vi nu?
"Snart kopplar fler upp sig mot Internet via mobiler än med traditionella datorer".
Kommunicera | ARTIKEL | NOV 2012
Allt blir mobilt. Vad gör vi nu?
Den nya tekniken ger oss enorma möjligheter. Men det går fort och vi måste hänga med i de snabba kommunikationssvängarna. Vad kommer att hända imorgon? Läs Anna Bellmans krönika.
Det är november 2012.
Jag läser morgontidningen i min padda, kompletterar med twitter, lite instagram och kanske Facebook om jag hinner. Jag beställer såväl dammsugarpåsar, mat som bokar restaurangbesök på nätet, där jag också chattar med supporten istället för att ringa för att få hjälp. När jag ska beställa en tjänst eller produkt går jag in på bolagets hemsida och om det är ett större köp eller samarbete kollar också upp dem på allabolag.se. Det är för mig självklart.
”Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer.” Ett välkänt citat som IBMs styrelseordförande Thomas Watson sa 1943, och vi kan inte klandra honom. För vem kunde förutse för bara tio år sedan, med den teknik som redan fanns då, att vi år 2012 skulle umgås med våra kompisar mestadels på nätet och även se bilder på deras fötter när de semestrar utomlands, i realtid?
Idag använder 9 av 10 svenskar Internet. 84 % av dessa handlar på nätet. Och det är inom det mobila området som det sker mest förändringar. Snart kopplar fler upp sig mot Internet via mobiler än med traditionella datorer. Ett viktigt skäl är det växande utbudet av mobilappar. Var femte svensk har idag tillgång till en surfplatta, och det är bland de unga som den största ökningen sker. Antalet surfplattor ökar enormt snabbt just nu.
"Det kan ju inte stämma att 1,3 miljoner i Sverige inte har tillgång till Internet. Då kan de ju inte göra någonting. Om man inte är uppkopplad är man ju bortkopplad från samhället." Orden är 15-åringens därhemma. Och det ligger en hel del i det. För några månader sedan satte han och en kompis upp en hemsida för KMX Karts, riktigt coola cyklar där du sitter ner och cyklar. De är återförsäljare i Sverige, annonserar på Facebook och försäljningen har kommit igång. Inga superstora volymer ännu, men så går de i 9:an och gör detta på sidan om. Däremot så kollar de just nu på om de kan bli återförsäljare till fler cykelmärken. 15 år gamla.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
I somras lanserades en svensk fotoapp, Foap, som bygger på att användarna kan tjäna pengar på sina Iphone-bilder. Svenskarna som utvecklade den har gjort internationell succé. 150 000 personer har laddat ner appen, totalt 14 miljoner bilder har laddats upp. Grundarna David Los och Alexandra Bylund har redan fått förfrågningar om att sälja företaget, men tar istället in riskkapital från Asien för att expandera. På fyra månader.
För att ge sina kunder en större upplevelse har Volvo lanserat en app, Volvo on call, där du bland annat får ett meddelande om du glömt låsa din bil, du ser din körjournal och om bilen behöver tankas. Volvo har kommit en bra bit. Många andra också. Men de flesta är inte där. Enligt Google skulle 75% inte rekommendera ett företag som har en dålig mobilsida. Vad betyder det för hur vi prioriterar olika kommunikationsinsatser och hur vi attraherar nya kunder eller medarbetare?
Den nya tekniken ger oss enorma möjligheter och kommer ta oss till ställen vi idag inte kan föreställa oss ens i vår vildaste fantasi. Att förutspå vad som kommer ske den närmsta perioden är i princip omöjligt. Men tydligt är att vi blir mer och mer mobila, och i vår kommunikation måste vi fundera på hur vi ska nå den mer och mer mobila mottagaren.
Tydligt är också att även om det är svårt och går ruskigt fort, så är det en häftig resa att vara med på.
Anna Bellman är en uppskattad moderator, föreläsare och talartränare, med bred och djup erfarenhet av marknads- och kommunikationsfrågor. Hon började som journalist inom radio och tv och var under flera år marknads- och kommunikationschef på ett av världens största it- och managementkonsultföretag. Därefter grundade Anna en kommunikationsbyrå som bland annat hjälpte kunderna med strategiska kommunikationsfrågor.
Anna har utvecklat konceptet ”Briljera när du ska presentera” – som föreläsning, utbildning och personlig talarträning. På ett inspirerande och underhållande sätt får du användbara och konkreta tips inom presentationsteknik och övertygande personlig kommunikation.
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Kommunicera