1 2 3... kör!

Anna Bellman: "Oavsett vad för slags presentation eller tal du ska hålla så finns det ett bra knep för att fånga folks uppmärksamhet och verkligen få dem att lyssna".

Kommunicera | ARTIKEL | AUG 2013

123...kör!

123...kör!

Det är augusti. Semestern är slut, eller snart slut, för de flesta och många sitter just nu och förbereder höstens kick-off. För dig kanske det innebär att du ska hålla det viktiga talet till hela organisationen, du kanske ska köra en presentation om ert nya tjänsteupplägg för en viktig kund eller hålla ett tal på en av sensommarens vackra bröllop.

Förmodligen kommer du någon gång den närmsta tiden befinna dig i ett sammanhang där du ska ge en kort presentation om vem du är och vad du gör. Oavsett vad för slags presentation eller tal du ska hålla så finns det ett bra knep för att fånga folks uppmärksamhet och verkligen få dem att lyssna.

Till att börja med.  

Så, när du står där inför en samling människor och vill få dem att lyssna på dig, hur gör du då? Jo, räkna långsamt... Inte till hundra, men minst till tre.

När det blir tyst i ett rum, så blir vi alla nyfikna på vad som ska hända nu. När du går upp på scen och är tyst, funderar vi som sitter i publiken på vad du ska göra nu. Vi tittar och lyssnar uppmärksamt. Vi kan kalla det för talarens tresekundersregel. En otroligt enkel och effektiv metod, som ibland behöver förlängas till många fler sekunder för att folk ska bli tysta.

Om du under dessa minst tre långa sekunder tittar runt i rummet så fångar du in alla åhörare på ett effektivt sätt. Tänk på att inte bara titta på dem längst fram, utan även på dem i mitten och längst bak. Då känner sig alla involverade och lyssnar mer uppmärksamt på vad du ska säga. Du äger situationen och har visat att det du ska säga är så viktigt att det kräver full uppmärksamhet.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Denna tresekundersregel kräver ett visst mått av mod. För är det något vi tycker är jobbigt när vi ska hålla tal eller presentationer så är det att vara tysta. Vi börjar ofta prata innan vi kommit upp på scenen och sedan fortsätter vi oavbrutet i ett alldeles för högt tempo tills tiden är ute.

Problemet då är att publiken inte hänger med, eftersom de inte får någon som helst möjlighet att andas. De behöver också hinna reflektera över det du sagt för att de ska komma ihåg dina budskap. Därför behövs pauser. Och eftersom du har lagt mycket krut på att träna in en riktigt bra inledning, där du inte säger vad du heter och vad du ska prata om utan istället kanske börjar med att ställa en utmanande fråga, är den mer eller mindre bortkastad om du inte ger dina åhörare möjlighet att fästa sin uppmärksamhet på just dig.

Att använda sig av tresekundersregeln är ett bra knep för att få folk att lyssna. De kommer garanterat att höra det första du säger. Om de sedan fortsätter att hålla sin uppmärksamhet på dig och hör allt du har att säga i ditt tal eller presentation, beror på hur du hanterar fortsättningen.

Ett riktigt bra tal kräver mer än några tysta sekunder i början, men de kan ge en oslagbart bra start. 

Anna Bellman

Vår expert på kommunikation

  • Följ skribent

Anna Bellman är en uppskattad moderator, föreläsare och talartränare, med bred och djup erfarenhet av marknads- och kommunikationsfrågor. Hon började som journalist inom radio och tv och var under flera år marknads- och kommunikationschef på ett av världens största it- och managementkonsultföretag. Därefter grundade Anna en kommunikationsbyrå som bland annat hjälpte kunderna med strategiska kommunikationsfrågor.

Anna har utvecklat konceptet ”Briljera när du ska presentera” – som föreläsning, utbildning och personlig talarträning. På ett inspirerande och underhållande sätt får du användbara och konkreta tips inom presentationsteknik och övertygande personlig kommunikation.

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill