Vad kännetecknar en originell människa?

Psykologiprofessorn Adam Grant menar att vår syn på originella människor är präglad av myter. I verkligheten är de både långsamma, försiktiga och fulla av tvivel.

Innovation | Motivera | ARTIKEL | JAN 2017

Vad kännetecknar en originell människa?

Vad kännetecknar en originell människa?

Vad gör en människa originell? Hur kommer det sig att vissa har så mycket mer udda och geniala idéer än oss andra, och dessutom är så bra på att genomföra idéerna? Psykologiprofessorn och författaren Adam Grant har studerat dessa människor grundligt, och presenterar sina slutsatser i boken ”Originals: How Non-Conformists Move the World”. Grant förklarar att originella människor inte alls är de hurtiga hyperoptimister som många föreställer sig. Tvärtom – de är ofta långsamma, försiktiga och fulla av tvivel. Vilket delvis är hemligheten bakom deras framgångar.

Föreställ dig en riktigt originell människa – till exempel en framgångsrik och innovativ entreprenör, eller en konstnär som tar kulturvärlden med storm. Vad ser du? En obotlig optimist och risktagare som går ”all in” på sin Idé från första dagen? En övermänniska som aldrig misslyckas och aldrig tvivlar på sig själv och sina projekt?

Den bilden är det nog många som har. Psykologiprofessorn och författaren Adam Grant är inget undantag. Innan han skrev boken ”Originals: How Non-Conformists Move the World” så tackade han nej till möjligheten att investera i vad som skulle komma att bli ett av världens mest innovativa företag, Warby Parker.

Anledningen: De som startade företaget verkade inte vara gjorda av det rätta virket. De hade alla skaffat extrajobb av rädsla för att misslyckas, dessutom var de väldigt långsamma med att sjösätta projektet. Grant tyckte att alla varningslampor lyste samtidigt, och tackade därför nej till att investera.

Hur kunde han, en professor i psykologi, så kapitalt missbedöma dessa människors kapacitet? Skälet, berättar Grant i sitt TED-talk (som du kan se nedan), var att han hade en felaktig bild av hur originella människor tänker och fungerar. Genom de efterforskningar och intervjuer han har gjort i arbetet med sin bok har Grant upptäckt ett antal myter om de människor han kallar ”Originals”.

Inte alltid först på bollen

En vanlig missuppfattning är att originella människor alltid är först och snabbast, och att de aldrig skjuter upp saker till morgondagen. Det talas ofta om ”first mover advantage”, alltså att det företag som är först in på en ny marknad har fördel gentemot konkurrenter som sätter igång senare. Detta är till stor del en myt, menar Adam Grant. Som exempel nämner han att sökmotorn Google lanserades när alla redan använde Altavista eller Yahoo, och att Facebook kom först efter att Myspace och Friendster hade kommit.

Forskningen bekräftar också denna bild; bland företag som är först in på en marknad går 47 procent i konkurs, vilket kan jämföras med 8 procent bland företag som kommit in på marknaden senare. Det är med andra ord ofta lättare att förbättra och utveckla någon annans idé än att vara den som kommer på idén från första början.

Originella människor är som synes inte alltid snabbast att komma igång med ett projekt, eftersom de ägnar mycket tid åt att tålmodigt tänka igenom och analysera hur projektet ska lyckas. Det viktiga är inte att vara först, utan att vara annorlunda och bättre. Under sitt arbete med boken upptäckte Grant också, till sin förvåning, att originella människor prokrastinerar, alltså skjuter upp saker till morgondagen. Detta är väldigt kontraintuitivt – för visst föreställer vi oss att exempelvis framgångsrika entreprenörer är sådana som alltid blir klara med allt i tid, och förmodligen med väldigt god marginal?

Om du är en hopplös prokrastinerare så bör du dock tygla din glädje när du läser detta. Originella människor prokrastinerar måttligt, inte mer än så. Adam Grant menar att de mest kreativa människorna befinner sig någonstans i mitten på prokrastineringens spektrum; de prokrastinerar varken för mycket eller för lite. Måttlig prokrastinering har fördelen att hjärnan tillåts bearbeta idén passivt och undermedvetet, vilket gör att den utvecklas.

Tvivel och rädsla

En annan myt om originella människor är att de alltid är säkra på sig själva och på att deras projekt ska lyckas. I regel tror vi att den typen av personer alltid jobbar utan säkerhetslina, för att de har så pass stark tro på sig själva och sin idé. Det var denna föreställning som fick Grant själv att tacka nej till investeringen i Warby Parker när han fick veta att de inte hade för avsikt att jobba heltid med projektet från första början.

Sanningen är att originella människor är fulla av både tvivel och rädsla, och att de ofta har backup-planer om allt skulle gå åt pipan. Devisen don’t quit your day job tar de till hjärtat. Många entreprenörer som blivit framgångsrika har vittnat om att de från början trodde att idén ”nog inte kommer att fungera”.

Men det som skiljer dem från andra är att de ändå försöker. De är medvetna om att tvivel är en naturlig del av processen att skapa någonting nytt, och de lär sig att hantera sitt tvivel och sin rädsla. För även om de är rädda för att misslyckas så är de ännu mer rädda för att inte försöka alls. De vet att vi människor – när vi så småningom ligger på dödsbädden – sällan ångrar att vi försökt göra någonting men misslyckats. Det vi istället ångrar mest när vi ser tillbaka på livet är alla gånger vi inte ens försökte.

Ett av de mest slående sambanden mellan alla kreativa och originella människor är alla misslyckanden de har bakom sig. Grant tar klassiska kompositörer som exempel; ju fler verk de har komponerat, desto större chans är det att några av dem har blivit tidlösa mästerverk. Det finns helt enkelt en korrelation mellan antalet försök och antalet riktigt lyckade försök.

Att göra många försök – på lite olika sätt varje gång – ökar variationen, och därmed chansen att man snubblar över någonting riktigt originellt.

Så, kanske är det dags att släppa mytbilden av kreativa och originella människor. De kan vara långsamma, försiktiga och fulla av tvivel – och de kan misslyckas kapitalt, flera gånger om. Men de försöker, igen och igen, för de vet att det bara finns en enda sak som räknas när man arbetar kreativt: Att snubbla över någonting som är annorlunda och bättre.

Artikeln är baserad på Adam Grants TED Talk, som du kan se här:

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Innovation
  • Motivera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill