Transparent men inte till varje pris

BLOGG | MARS 2011

Trenden transparens handlade om att företag i sina kundrelationer skulle vara transparenta med vad kunder får, vad företaget gör och vad det kostar. Idag handlar transparens-trenden om så mycket mer och inte minst transparens i det privata.

Jag var nyligen i Berlin för att bland annat spana in stadstrender. Mellan mina olika möten passade jag på att äta gott på kända restauranger och handla fint i nya spännande affärer. När jag satte mig med menyn på restaurang Paris bar, eller med ett glas champagne på KaDeWe ”checkade jag in” med smartphone-applikationen Gowalla, för att vänner och affärskontakter skulle se vad jag ägnade mig åt. Lite socialt skryt, helt enkelt. Då slog det mig, hur absurt det är, att vi låter oss övervakas av allt från vänner till vagt bekanta i varje steg vi tar. Jag får nya uppdateringar om mina vänners position och förehavande med fem minuters intervall. Det kan låta såhär: – Är på jobbet. – Nu går jag in i mitt kök och lagar middag. Den dagen en bekant ”checkade in på Muffen” och jag trodde att han delade med sig av sitt sexliv, tyckte jag att vårt behov av transparens hade gått för långt. Nu visade det sig i och för sig att Muffen är ett café eller restaurang eller liknande och inte det jag trodde.

Men faktum är att vi låter oss övervakas i vårt yrkes- och privatliv. Vi delar gärna med oss av våra högst privata göromål, så som åsikter, musik och semesterfoton. Allt finns för allmän beskådan. Med teknikens hjälp är vi alla försedda med avancerad övervakningsutrustning. Samtidigt stöter FRA-lagen på våldsamt motstånd och de flesta av oss vill inte bli övervakade och nådda av individanpassad reklam.  Vi vill inte bli organiserat övervakade, men vi delar generöst med oss av vårt privatliv. Därför kallas vi den generösa generationen.

Taggar: Trender

Anna Frankzen Starrin

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill