Tilde Björfors: ”Det rockar och svänger när alla får utrymme”

Tema:vision – Intervju med Cirkus Cirkörs grundare: ”Att skapa plats för kreativitet är en av ledarens många viktiga uppdrag”.

Ledarskap | ARTIKEL | JUNI 2012

Cirkusvärlden – en värld av galenskap, drömmar och högtflygande idéer. Men är det bara det? Nej. Det är så mycket mer. Tilde Björfors, cirkusdirektör på Cirkus Cirkör, berättar om det hårda arbetet med en verksamhet vars högsta vision och drivkraft är att förändra världen. Och näringslivet har mycket att lära…

Det är varmt och jag är försenad efter att ha gått vilse på väg ut mot Subtopia i Botkyrka i södra Stockholm. Jag ska träffa Tilde Björfors, konstnärlig ledare och grundare av Cirkus Cirkör och världens enda professor i nycirkus.

Efter att ha irrat runt en stund mellan byggnaderna öppnas en stor port och jag blir insläppt i vad som liknar en stor hangar. En plats för repetition och kreation. Från det höga taket hänger rep och trapetser. På golvet ligger fler rep, tjocka mattor och en massa prylar som inte går att identifiera för en okunnig.

Arbetet pågår för fullt inför den kommande premiären av Knitted piece. Föreställningen är inspirerad av de många projekt världen över där människor uttrycker sin vilja, åsikt och önskan om demokrati genom den vardagliga sysselsättningen: att sticka.

En dröm om att förändra världen genom handling.

Tanken påminner starkt om Cirkus Cirkörs vision – att förändra världen med nycirkusens oerhörda uttryckskraft. Och är det någon verksamhet som präglas starkt av visioner så måste det väl vara cirkusens. Eller?

- Oh ja! Precis så är det ju. Vi drömmer stort och jobbar hårt. I cirkusvärlden handlar nästan allt om att göra det omöjliga möjligt och hela tiden vara på gränsen. Gå på tunna linor, kasta sig ut i luften, tänja de fysiska lagarna. Ingen annan konstform präglas av så mycket anspänning, skulle jag vilja säga.

Det hårda arbetet som ligger bakom prestationerna på scenen, finns också närvarande i organisationen i stort, menar Tilde. Hela cirkustanken genomsyras av att utmana det självklara och att inte vara rädd att prata om det stora.

- När man pratar om entreprenörskap, till exempel, så blandas det ofta ihop med företagande. Men det är inte samma sak. Att vara entreprenör handlar om så mycket mer än att bara driva en verksamhet. Man måste våga ta risker, bryta ny mark och ha förmåga att se möjligheterna och tillfällena när de kommer. Inom cirkusvärlden måste man vara en skicklig entreprenör. En överlevare.

Unknown photo imported from Drupal
Cirkusen bär av tradition med sig ett möjlighetstänk, säger Tilde. Fram till sjuttiotalet var kringresandet en stor del av cirkuslivet.  Och för att klara att driva verksamhet på det sättet krävs just det: möjlighetstänkande.  ”Världens starkaste”, ”Världens högsta”, ”Världens svåraste” – cirkusen har alltid stuckit ut och marknadsföringen handlar än idag om att visa upp spektakulära händelser. Att ta risker.

Men det handlar också om frihet. Att inte vara stationär. Att vara i rörelse, både fysiskt och mentalt.

Nyckelord: frihet

Tilde Björfors är professor i nycirkus – den enda som finns. I sin forskning har hon arbetat mycket med ordet ”vision” och undersökt vilken funktion nycirkusen fyller, såväl för utövare som för betraktare.

- När jag intervjuat artister om sitt vägval har ”frihet” varit ett nyckelord. Nästan alla återkommer till det. Och det kan tyckas märkligt, för att arbeta som cirkusartist är ett gränslöst hårt jobb. Du måste träna konstant, både kroppsligt och i huvudet. Men det hårda arbetet som krävs görs med glädje, eftersom det är starkt kopplat till en högre vision; man vill flyga – både med tanke och kropp. Det hårda arbetet blir bara ett mindre steg på vägen för att uppnå sitt ideal.

Man har valt att leva sin dröm och man har gjort det valet av egen fri vilja. I friheten - även när den ställer krav - föds engagemanget.

Tilde säger själv att hon inte kan arbeta utan en vision. Det är mot den hon hela tiden stämmer av det som händer i det vardagliga. Det är i relation till den hon kan se varför också de små detaljerna är viktiga. Cirkus Cirkörs vision sen starten 1995, har alltid varit att ”Förändra världen med nycirkus”.

- Det kan låta pretentiöst och larvigt, men jag vill påstå att vår enorma tillväxt har kommit ur precis den visionen. Hade vi inte tagit den på så stort allvar som vi gör, så hade vi aldrig varit där vi är idag. De första åren växte vi med 300%. Utan visionen hade vi tappat bort oss på vägen, det är jag övertygad om.

Att dela en vision

Men hur lyckas man leva sin vision på det sättet som Cirkus Cirkör så tydligt gör? Engagemanget finns där, det är tydligt. Viljan till hårt arbete likaså. Men hur får man alla att lyfta blicken och se samma sak – att dela samma synsätt?

- Jag tycker att vi idag underskattar betydelsen av riktigt bra ledarskap. Vi har jobbat mycket med just ledarskapet inom Cirkus Cirkör. Vi ville bygga en organisation där kreativiteten finns och tillåts att flyga fritt. Skapa utrymme för kreativitet är en av ledarens många viktiga uppdrag. Och man måste vara mottaglig för förändringar och veta hur nya förutsättningar ska hanteras. Om man bygger verksamheten på det sättet, blir det inte svårt att möta nya tankar och idéer. Och då befinner man sig i konstant utveckling.

Unknown photo imported from Drupal
Tilde Björfors pratar också om hur en entreprenör måste se bortom givna modeller och processer. Vad som fungerar för den ena organisationen kan vara förödande i den andra. Att stagnera och referera till ”så har vi alltid gjort” skapar inga nya vilda tankar som för framåt. Att gå där ingen annan gått förut och skapa något som inte redan finns – det är entreprenörens roll.

Viktiga ledord

Efter den starka tillväxten de första åren började verksamheten tappa fokus.  Många nya medarbetare strömmade till och kärnan blev alltmer otydlig. Tilde och ledningen insåg att det var dags att formulera ledord som synliggjorde ”Vad är Cirkus Cirkör?”.

- Vi satte oss alla tillsammans och brainstormade. Allas åsikt skulle upp. Vi märkte ganska snart att vi inte kunde nöja oss med enstaka ord. Så vi lät det vara så. För det är i spänningen mellan ytterligheterna vi ska finnas. Det är det som är ”vi” och krockarna mellan orden behövs för att beskriva oss.

Vad blev det? Det blev ord som fortfarande finns med och som gör visionen tydlig för alla – ”Uppkäftigt engagemang”, ”Kvalitativ galenskap” och ”Solidarisk individualism”.

I varje uttryck, en motsägelse. För världen är inte enkel. Den är dynamiskt och konfliktfylld. I krocken ställs de nya frågorna. Där kommer de nya tankarna som inte redan har tänkts.

Ledarskap är tillit

Det ledarskap som Tilde vill eftersträva är byggt på tillit. Och precis som så mycket annat, gäller det såväl i organisationen som på scenen.

- Det är mycket i cirkusdisciplinerna som återkommer i verksamheten – på kontoret, i pedagogiken i våra utbildningar och eventverksamheten. På scengolvet är tillit en av de absolut viktigaste inslagen. En ”flyer” och en ”catcher” i trapetsen måste lita helt och fullt på varandra. Detsamma gäller ledarskapet – jag måste lita helt på mina medarbetare och deras förmåga att klara uppgiften. Och då får jag samma tillbaka. Det är svårt, för man vill ha kontroll. Men man måste! Det är först när alla får göra det de är bra på, enligt sina förmågor, som det rockar och svänger. Det gäller både på scenen och på kontoret.

En annan cirkusdisciplin – clowneriet – finns också med. Clownen som gör floppar till toppar. I publikens ögon lyckas han eller hon som bäst när misslyckandet är som störst. I verksamheten handlar det om att dra det positiva ur misslyckandet.

För det finns där.

- Jag brukar säga att man måste leta guldkornen i misslyckandet. Det kan ju låta som en floskel, men faktum är att det ju är där man hittar nya kunskaper – när det inte går som man ville eller tänkt. Det är ju där utvecklingen sker. När allt går som tåget lär man sig inget nytt alls.

Unknown photo imported from Drupal

Jonglör med fokus

Cirkus Cirkör är numera ett välkänt begrepp inom nycirkus över hela världen. Verksamheten omfattar idag - utöver föreställningar och turnéer - skola, kurser, företagsevent och träning av cirkusartister.

Det är inte brist på saker att göra. Tilde jämför sig med en jonglör – det gäller att hålla fokus. Och vara närvarande.

- Det är en annan viktig sak i ledarskapet, tycker jag. Närvaro. Precis som för en jonglör måste man vara ”där” för att förstå vad man är mitt inne i. Så fort man börjar sväva iväg och ha för många saker att tänka på så tappar man en boll. Jag kan inte ta på mig för många projekt för då tappar jag nåt av dem.

Och hur hittar man vägen till närvaro bland alla uppkastade bollar? Tilde funderar. Ler. Och svarar.

- Vet du. Jag tror att man gör det genom att vara glad. Det låter hurtigt, men faktum är att när du är glad är det ett tecken på att man faktiskt är ”här”. När du hela tiden stressar iväg till något annat än det du just gör, så kan du inte behålla glädjen. Så gladheten blir snarare en måttstock på hur närvarande du är.

Riskerna och den farliga rädslan

Samtidigt som cirkus handlar mycket om glädje och möjligheter, finns det knappast någon konstnärlig verksamhet som handlar så mycket om rädsla och risker som just cirkus. Föreställningen Wear it like a crown hade premiär 2010 och spelas fortfarande. Den handlar om precis det - att bära sina rädslor och misslyckanden med stolthet.

Tilde berättar om hur hennes forskningsintervjuer med artister visat att många lär sig att leva med sina rädslor, för det går ändå inte att komma ifrån dem.

- De blir vän med sina rädslor och bär dem med sig. Lär sig att leva med dem, som en del av sitt artisteri. Och jag är ganska övertygad om att visionen blir till stor hjälp här. Rädslorna man har i vardagen minskar och tunnas ut när man vet att de är delar av något större man vill uppnå. Rädsla ligger bakom så oerhört mycket i världen. Krig och konflikter. Man får aldrig låta den styra. Man måste känna sig själv så pass bra att man hela tiden kan jobba sig bort från att bli en slav under den.

Och Tilde menar att världen vidgas i samma sekund som man slutar vara rädd.

- Det är då det blir så himla kul att leva!

Tilde vill stämma av tiden och börjar plötsligt leta efter en klocka. Men hon har ingen. Och det känns ändå som att tiden stått stilla under vårt samtal.

Vi avslutar och hon återvänder direkt till gänget som är fullt fokuserade på rekvisitan till Knitted piece.

När jag kommer ut från hangaren står några akrobater på varandra i solskenet. De bildar en liten pyramid och den översta sträcker upp armarna mot himlen. Det ser så enkelt ut. Och befriande.

Jag tänker att jag ska bli cirkusartist.

I nästa liv. 

Foto: Emilia Bergmark-Jiminez

Frida Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill