Stärk ditt kreativa självförtroende

Bli kreativ genom att övervinna dina rädslor – och ge dig hän åt din naturliga skaparkraft.

Ledarskap | HR | Motivera | ARTIKEL | JAN 2016

Vi föreställer oss ofta att det finns två typer av människor – de som är kreativa och de som inte är det. Men sanningen är att alla har en kreativ förmåga. Det som håller oss tillbaka är bristen på kreativt självförtroende. Kreativitetsexperterna David och Tom Kelley menar att denna brist beror på rädslor som håller oss tillbaka och hindrar oss från att vara de skapande människor som vi föddes till.

Människor är av naturen kreativa. De flesta av oss bär innerst inne på en stor skaparglädje – titta bara på hur barnen förhåller sig till skapande!

Men när vi växer upp händer det något – omgivningens snäva definitioner av ”gott” skapande gör att vi plötsligt drabbas av självinsikt. Rädslan tar över och skaparglädjen försvinner.

Kreativitetsexperterna David och Tom Kelly, som har skrivit boken Creative Confidence och till vardags jobbar med design och utbildning, menar att det främst är det ”kreativa självförtroendet” som skiljer de ”kreativa” från de ”icke-kreativa”. De som tror sig sakna kreativ förmåga är i själva verket blockerade av sina egna rädslor. I en artikel i Harvard Business Review förklarar författarna att dessa rädslor är fyra till antalet: Rädsla för det okända, rädsla för att bli dömd, rädsla för att ta första steget och rädsla för att förlora kontrollen.

Lämna komfortzonen

Den första av de fyra, rädsla för det okända, eller för ”the messy unknown” som bröderna Kelly skriver, handlar om att man måste våga sig ut i världen ibland för att kunna vara kreativ. Om du skissar på en affärsidé så måste du ge dig ut och träffa dina potentiella kunder, även om de bor i en liten by i Nepal. Kreativitet kräver att du lämnar din komfortzon, inte bara mentalt, utan också fysiskt och konkret. Världen där ute kan kännas okänd och skrämmande – men den har svar på dina frågor.

Som exempel nämner författarna två studenter på en designskola som skulle lansera en egen app. De var båda tekniskt skickliga - men blyga, isolerade och lite nördiga. Men genom att sitta varje dag på ett kafé och tvinga sig själva att gå fram till potentiella användare och få dem att testa produkten, lyckades de utveckla en app som idag finns med i Apples ”Hall of Fame”. Från början hade den dömts ut som värdelös – men med hjälp av all feedback från människorna på kaféet kunde den justeras tills den till slut blev briljant.

Mycket av det vi skapar kommer egentligen inte från oss själva, utan från omgivningen. Men för att få input som verkligen går att använda måste man ibland våga gå utanför komfortzonen och omfamna det okända.

Rädsla för att bli dömd

Kreativitet handlar som synes mer om mod än om talang. Att barn är så kreativa beror nog till stor del på att de inte är rädda för att göra bort sig, menar Kelly. När man blir vuxen förändras dock allt, och vi blir överdrivet rädda för vad omgivningen ska tycka. För att få kreativiteten att lossna måste man därför övervinna sin rädsla för att bli dömd av andra.

Första steget för att lyckas med det är att sluta döma sig själv. Ett sätt att anamma sin egen kreativitet är att alltid bära med sig en anteckningsbok eller liknande och ha för vana att anteckna alla sina idéer utan att döma dem. Risken är annars att man är för självkritisk i skapandets initiala skede, vilket leder till att ingenting någonsin blir gjort. I början av en skaparprocess måste man tillåta sig att skissa och experimentera utan att bedöma resultatet alltför tidigt.

Även inom företag och organisationer är det viktigt att övervinna rädslan för att bli dömd. Som exempel på hur man kan göra det nämner David och Tom Kelly flygbolaget Air New Zealand. När bolaget ville hitta sätt att förnya kundupplevelsen så anordnades en workshop där hela syftet var att medarbetarna skulle komma med galna och ”omöjliga” idéer. Det är nämligen betydligt lättare att komma med konstiga förslag om alla tvingas göra det. Detta resulterade bland annat i att bolaget införde en helt ny typ av säte - en så kallad ”Skycouch” - på sina flyg, där två passagerare kan ligga utsträckta och sova istället för att sitta upp i ett säte.

Innovationen blev en stor succé, och var möjlig tack vare att bolaget hade lyckats få medarbetarna att frångå rädslan och dela med sig av sina mest galna idéer.

Ta det första steget!

Som Motivation.se tidigare har skrivit kan det ibland vara svårt att skilja mellan planering och prokrastinering. Det beror på att vi ofta är rädda för att ta det första steget, vilket är ytterligare en rädsla som lägger band på kreativiteten. Att ta det första steget i ett kreativt projekt innebär ju nästan per definition att man kliver utanför sin komfortzon.

Det bästa sättet att komma över den rädslan, skriver David och Tom Kelly, är att bara sluta planera och sätta igång istället. Börja gärna med någonting litet, så känns det inte lika skrämmande. Eller, om du tycker om galna lösningar – pröva att sätta en helt vansinnig deadline som egentligen är lite för svår att hålla. Se det som ett roligt experiment, som att du tävlar med dig själv. Kanske chockar du dig själv och andra genom att bli klar i rekordfart. Om inte annat så lärt du åtminstone komma igång riktigt ordentligt och uppnå flow – sedan är det bara att fortsätta.

Släpp kontrollen

Den sista av de fyra rädslorna som håller oss tillbaka är rädslan för att förlora kontrollen, skriver bröderna Kelly. Det handlar bland annat om att det kan kännas svårt att släppa in andra människor i ett kreativt projekt som ligger oss varmt om hjärtat. När du väl delar med dig av idén och gör någon annan delaktig i den så kan du inte längre känna dig säker på att den blir som du vill. Men – samarbete och input från andra är A och O när det gäller kreativitet. De flesta kreativa skapelser av värde är resultatet av samarbete, även i de fall då man tror att det ”ensamma geniet” ligger bakom allt och har total kontroll. Många stora författare vore ingenting utan sina förläggare, litteraturagenter och research-medarbetare. Det samma gäller våra största soloartister inom musiken – skivproducenter, mixare och anonyma basister ligger i regel bakom halva mästerverket.

Var därför inte rädd för att släppa kontrollen – det måste du göra om kreativiteten ska leda till något konkret. Att släppa kontrollen handlar även om att våga frångå ursprungsidén när det är nödvändigt.

På företagsnivå kan det också handla om att våga överlåta ansvar åt oerfarna medarbetare, samt att låta anställda ”nere på golvet”, alltså längre ner i hierarkin, få ansvar och kreativ frihet. Eller, om ni vill vara ännu modigare – erkänn att ni inte kan och vet allt, och låt kunder och allmänhet bidra till ert skapande.

Sammanfattningsvis kan man säga att alla människor i grunden är kreativa – men för att komma åt kreativiteten måste man vara beredd att ge sig hän, vilket kräver att man övervinner sina rädslor. Utveckla ditt kreativa självförtroende, så kommer du snart upptäcka att din skaparkraft är större än du någonsin kunnat ana.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • HR
  • Motivera

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill