Social kompetens: 7 egenskaper att utveckla

Social kompetens, del 2: Vilka egenskaper är värda att eftersträva?

Kommunicera | Ledarskap | HR | ARTIKEL | OKT 2015

Vi har redan konstaterat att social kompetens inte handlar om att vara en utåtriktad pratkvarn. Introverta, blyga och tystlåtna människor kan också vara – eller lära sig att bli – socialt kompetenta. Men vad är då social kompetens? Vilka egenskaper består en sådan kompetens av?
På den frågan finns inget entydigt svar – men Motivation.se gör ett försök. Här är sju egenskaper som vi tycker att man bör utveckla om man vill bli socialt kompetent.

Det finns olika beskrivningar av vad begreppet social kompetens består av men ingen exakt definition. I del 1 av den här artikelserien konstaterade vi att det finns många myter och missuppfattningar om vad social kompetens egentligen är.

Men om det inte handlar om att vara utåtriktad, pratglad och festens medelpunkt – vad handlar det om då?

Vi har gjort ett försök att sammanställa några tankar om vad social kompetens skulle kunna vara. Alla de sju punkterna i listan nedan är egenskaper och beteenden som vi anser att man kan utveckla oavsett om man är introvert eller extrovert, blyg eller orädd, partyprisse eller ensamvarg, och så vidare.

1. Att acceptera regler och normer

Det kanske låter gammalmodigt i tider som dessa att slå ett slag för regler och normer. Nuförtiden är det väl meningen att man ska vara normkritisk?
Absolut, men det betyder inte att alla normer är dåliga.

På det mest grundläggande planet handlar social kompetens faktiskt om att följa normer; komma i tid till möten, vara välvårdad och presentabel, uppträda artigt och civiliserat, inte ha sydstatsflaggan tatuerad i pannan, och så vidare. Många arbetsgivare har vittnat om att en hel del ”curlade” ungdomar och unga vuxna har problem med just den här typen av social kompetens.

2. Att lyssna aktivt

Det här är en egenskap som nästan alla människor kan bli bättre på. Att lyssna aktivt är någonting helt annat än att bara vara tyst och vänta på sin tur att tala.

Den aktiva lyssnaren tolkar och utvärderar det hon hör – och tar avstamp i det när hon väl själv bryter in i samtalet. Släpp tanken på att du till varje pris måste få säga din briljanta replik – lyssna istället och häng fast vid orden som du hör, så kommer din nästa replik att bli oväntad och intressant för både dig och din samtalspartner.

3. Att ge och ta

Förmågan att både ge och ta i sociala sammanhang är nära besläktad med det aktiva lyssnandet. Det handlar om att både dela med sig av sina egna intressen och kunskaper - och ta till sig det som andra har att erbjuda. Den som undervisar andra får inte vara för stolt för att själv bli undervisad, och den som ger ett råd ska också kunna ta ett råd.

Den socialt kompetente är medveten om att det sociala spelet är ett utbyte. Om kollegan lyssnar på dina långa utläggningar om ishockey så bör du också lyssna på kollegans tjat om flugfiske – inte svara med en sur uppstötning att du inte är intresserad. Ge och ta.

4. Att se saker ur andras perspektiv

Hur tänker en folkpartist? Vad rör sig i huvudet på en frimärkssamlare? Att se saker ur andras perspektiv är delvis en fråga om empati, men inte enbart. Det handlar också om att aktivt, på en rent intellektuell nivå, byta perspektiv – och inte ge sig förrän man verkligen förstår hur den andra tänker.

Denna förmåga kan man på ett enkelt och roligt sätt öva upp genom att rollspela för sig själv. Bestäm dig för att under en timme, en dag eller en vecka föreställa dig att du är en helt annan person med helt andra erfarenheter och värderingar.

Gör det inte för enkelt för dig – välj ett perspektiv som du verkligen inte förstår eller inte gillar, och försök att anamma det helhjärtat, om än bara en liten stund.
Visst kan det finnas skäl att tycka genuint illa om vissa människors åsikter och värderingar. Men om du vill vara empatisk – och socialt kompetent – så måste du kunna se världen ur andra människors perspektiv, även om det perspektivet känns väldigt främmande.

5. Att bidra till det gemensamma

Att bidra till det gemensamma handlar i grunden om att se sig själv som lika delansvarig som alla andra. Vem stannar kvar fem minuter extra efter mötet och plockar undan kaffekopparna? Varför inte du?

Då och då måste man släppa sin självupptagenhet och göra sådant som är bra för gruppen. Notera när andra människor gör någonting enbart för gruppens bästa. Brukar du själv göra det? Om inte, varför inte börja nu?

6. Att våga vara sårbar

Det här är något av en överkurs i social kompetens; de flesta människor är rädda för att visa sig sårbara. Många av oss gör våra liv till ett ointagligt fort där ingen kan såra oss, vilket tyvärr också innebär att ingen kan komma oss nära.

För den som har modet att vara sårbar så är det ett fantastiskt sätt att komma närmare andra människor och få dem att slappna av och känna tillit. För att bli socialt kompetent måste du helt enkelt våga ta risker och ”utsätta dig” för andra människor, hur obehagligt det än känns. Gör det steg för steg – du kommer knappast att ångra dig.

7. Att säga god morgon, tack och förlåt

Sist men inte minst; social kompetens är en egenskap som bor i språket, inte minst i de små och till synes ganska obetydliga orden. Säger du ”god morgon” när du kommer till jobbet och ”hej då” när du går hem? Hälsar du på kassörskan i mataffären? Säger du ”tack” när någon håller upp en dörr? Säger du ”förlåt” när du har gjort fel eller klantat dig – även om det rör sig om en bagatell?

Sådana detaljer kan ha en förvånansvärt stor inverkan på andra människors humör, och därmed också på hur de uppfattar dig. Säg god morgon, tack och förlåt varje dag. Mumla inte som om det vore genant att använda dessa ord – säg dem högt och tydligt, så att det framgår att du verkligen menar det du säger.

Vad tycker du – är dessa sju punkter en bra beskrivning av begreppet social kompetens? Vilka egenskaper skulle du lägga till eller ta bort från listan?

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Ledarskap
  • HR

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill