Skapa din egen trigger för personlig utveckling

Hur uppnår man varaktiga beteendeförändringar i sin personliga utveckling?

Coacha | ARTIKEL | NOV 2016

Skapa din egen trigger för personlig utveckling

Skapa din egen trigger för personlig utveckling

Hur många gånger har du inte försökt att gå ner i vikt, äta hälsosammare, börja träna regelbundet, lyssna bättre, våga anta nya utmaningar i arbetet, planera bättre, sluta röka, spara pengar varje månad, byta arbete, hitta en bra balans i livet, börja med mindfulness, bjuda hem dina vänner…?
Känner du igen situationen där du efter sommaren och inför hösten säger att ”nu ska jag minsann börja träna regelbundet”, eller ”nu ska jag kompetensutveckla mig”. Du satsar stort och efter några veckor tar arbetet över och du glömmer bort dig själv och din personliga utveckling.
Något händer som gör att du kommer ur fas – och det krävs mycket för att återgå till de aktiviteter som fordras för att du ska fortsätta. Du vet att det är bra att göra det men… din motivation kanske inte är tillräcklig, medvetenheten kanske inte är tillräcklig och du vet inte hur du ska göra.

Vad beror detta på och hur lyckas man med att uppnå det man vill?

Man har sett i forskningen att det är svårt för de flesta att bibehålla beteendeförändringar. Vi återgår ofta till gamla vanor efter ett tag.

Det krävs nämligen flera komponenter för att lyckas med beteendeförändringar:

1. Självtillit och självkänsla
2. Motivation
3. Kunskap och färdigheter
4. En känsla av meningsfullhet – KASAM (se nedan)
5. Reflektion
6. En trigger - som säger ”gör det nu” och regelbundet
7. Stöd och hjälp av andra genom exempelvis coaching, mentorskap, en vän, personlig tränare, en grupp av likasinnade, webbkurser, terapi.

Självkänsla och självtillit

Självkänslan påverkar hur vi lyckas uppnå en varaktig förändring i vår personliga utveckling.
Psykologen och psykoterapeuten Marta Cullberg Weston har beskrivet begreppet självkänsla i sina böcker som ”den känsla vi har inför oss själva”. En låg självkänsla bidrar till självkritik och att vi motarbetar oss själva. Vi oroar oss för att inte duga. Vår bild av oss själva påverkar hur vi lever våra liv och vi kanske undviker att göra förändringar för att vi inte tror på oss själva.
En hög grad av självkänsla ger en ökad motivation och en positiv framtidsbild som bidrar till att vi vågar mer.

Meningsfullt

Professorn i medicinsk sociologi Aaron Antonovsky har myntat ett i forskningen ofta använt begrepp: KASAM (Känsla Av SAMmanhang).

KASAM förklaras på följande sätt: ”En hög grad av medvetenhet och motivation hos individen ökar chansen att få en varaktig och långvarig beteendeförändring ”. Enligt KASAM behövs det struktur och en begriplighet av situationen man befinner sig i, man ska känna att man kan förändra och att man inte är ett offer, och det ska kännas meningsfullt att göra förändringen.

Motivation, reflektion, kunskap och triggers

Men det räcker inte med motivation för att lyckas, har man sett i forskningen!
Vi kan vara motiverade och tycka att det är viktigt att till exempel äta ekologiskt, men ändå gör vi det inte.

Man kan vara väldigt motiverad att gå ner i vikt utan att lyckas. Vi kan vara motiverade att gå till en coach men vi tar inte tag i det. Vi kan vara motiverade att gå en kurs men anmäler oss inte.

Motivationen är inte nyckeln till framgång, utan det handlar om att göra beteendeförändringen så enkel som möjligt! Att underlätta förändringen och dela upp den i mindre steg. ”Enkelheten är viktigare än motivation”, säger BJ Fogg (forskare på Stanford University) utifrån sin beteendeterapeutiska modell.

Alla beteendeförändringar kräver en trigger!

Man har i forskningen sett att det behövs en trigger för att du ska bli medveten om vad du ska börja göra nu. En trigger är en påminnelse till din hjärna för att du ska komma på vad du ska göra, en uppmaning i form av en lapp på skrivbordet, en påminnelse i telefonen eller i almanackan, en app, en deadline om när det ska vara klart. Tänk på vad som händer när du sätter dig i bilen och glömmer att ta på dig säkerhetsbältet. Då låter ett högt ljud som gör att du genast tar på dig bältet. En trigger som får dig att reagera. Detta bidrar till att du sätter på dig bältet. Det blir sedan en vana som du utför automatiskt varje gång du sätter dig i bilen.

Om du till exempel vill börja med att äta ekologiskt och vegetariskt så behövs det flera faktorer för att du ska göra denna förändring. Det behövs:

1. Medvetenhet och reflektion över varför det är bra att äta ekologiskt.
2. Motivation att äta ekologiskt – känslan av att jag vill detta själv.
3. Kunskap om varför det är bra, vad som är ekologiskt och hur man lagar vegetariskt.
4. Göra en inköpslista för ekologiska varor – en trigger.
5. Stöd och hjälp - Leta reda på och gå till en affär som säljer ekologiskt, där du kan få stöd och hjälp med till exempel recept.

Stöd och hjälp

Du kan få stöd via andra personer och grupper om du söker upp dem. Ibland kan steget att ta tag i sin personliga utveckling och gå till en coach kanske kännas för stort. Även att anmäla sig till en utbildning kan kännas för omfattande trots att du inser att du behöver struktur, hjälp, kunskap och utveckling.

Webbkurser

Det finns idag andra sätt att få stöd i den personliga utvecklingen. Idag har den nya IT-tekniken skapat kraftfulla utvecklingsverktyg i form av online-plattformar som möjliggör att man kan sitta hemma och utvecklas vid datorn, telefonen, paddan. Till exempel har Stanford University idag en mängd kurser on-line (både gratis och betalkurser).

Webbkurser finns inom alla områden idag och är lätta att köpa eller få gå gratis. Du kan gå webbkurser inom personlig utveckling och få coaching on-line.

Det är enkelt – du bara loggar in, skapar ett konto och betalar med ditt kort. Idag är de flesta av oss datavana och uppkopplade.

Vi sparar pengar genom att det blir billigare och fler kan få tillgång till kunskap till ett billigare pris.

Vi behöver inte passa tider och kan välja när på dygnet vi gör våra uppgifter. Det är ett mindre steg att ta att börja en webbkurs än att till exempel ringa och boka tid hos en coach.

Tips: Så lyckas du med beteendeförändringar och personliga utveckling

Reflektera över:

1. Vad vill du förändra hos dig själv, och inom vilka områden vill du utvecklas?
2. Varför?
3. Hur pass motiverad är du på en skala 1-10?
4. Vågar du? Hur är din självtillit?
5. Har du kunskaper och verktygen för det du vill göra?
6. Bryt ner beteendeförändringen till små steg och områden (gapa inte efter för mycket). Det ska vara enkelt!
7. Vilka är dina triggers? Identifiera vilka triggers du kan ha för dina beteendeförändringar. Skapa dina egna triggers!
8. Hitta stöd och hjälp – vem eller vad kan hjälpa dig i din utveckling?

Lycka till!

Lena Mangell

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Coacha

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill