Så får du mer energi

Tema:Stress - artikelserie del 3 av 3. Tips på sätt att hitta vägar till motivationen och komma runt pressen.

Hälsa | ARTIKEL | SEP 2012

Stress kan ha många orsaker. För mycket att göra eller för lite? Missnöje med din nuvarande situation eller oförmåga att påverka? Här får du några användbara tips på hur du kan förändra ditt nuläge och komma bort från stressen.

Vad ger dig glädje och entusiasm?

Hur ofta sätter vi oss ner och tänker igenom vad som verkligen betyder något för oss? Hur ofta reflekterar vi över vad som är våra drivkrafter och vad som får oss att känna glädje? Alltför sällan, är nog svaret många skulle ge.

Tänk igenom hur det ser ut för dig. Vad gör dig glad? I vilka situation känner du verklig entusiasm? Var befinner du dig då och vad ägnar du dig åt?

Fundera sedan över hur du kan hitta samma glädje och entusiasm i din vardag och på jobbet. Kanske ligger motivationen närmare än du tror.

Vad kan göras bättre?

När du börjar få koll på vad just du går igång på – fundera över hur du kan få in så mycket av de tillfällena som möjligt i din vardag. Går det att rationalisera kring de punkter du inte är nöjd med? På det sättet får du mer tid över till att göra de saker du verkligen njuter av.

Hur kan du förändra för att oftare nå ett tillstånd av motivation och flyt? Kom ihåg att det bara är du själv som kan förändra och definiera ramarna för hur du vill ha det.

Förnya dig på något område!

I perioder är det lättare att fastna i negativ stress om det känns som att utvecklingen stagnerat. Då är det dags att utmana dig själv! Hitta ett område du känner extra starkt för och leta efter sätt att förnya. Testa nya arbetsmetoder, läs böcker och artiklar inom ditt område, fördjupa din kunskap och hitta vägar att se din situation på ett nytt sätt.

Gör något ”oförnuftigt”

Ett sätt komma ur din situation kan vara att försöka angripa den på ett oväntat sätt. Att agera i motsatt riktning än vanligt, kan komma att bli en ögonöppnare. Unna dig själv att göra lite ”tvärtemot”. Försök att inte fokusera på andras åsikter och gör något du vanligen skulle känna var ”oförnuftigt” – det är befriande. Tankarna styrs in på nya banor och det blir ett startskott för förändringen.

Uppsök nya möjligheter

Varje negativt laddad situation bär också på en rad möjligheter, om man bara är villig att se dem. Om du vet med dig själv att du tenderar att tänka på din omgivning som problematiskt – försök tänka och agera som om det inte vore så. Om kaffet är slut – se det som en möjlighet att få ta en promenad till närmaste café och köpa en god kopp. Istället för att fokusera på bristerna, se istället de nya vägar som du har möjligheten att ta.

Tänk okonventionellt

Kreativitet är en väg till tillfredsställelse. Och vägen till kreativitet är att skapa nya tankar och idéer. För att nå dit måste man kliva ur sin komfortzon och våga tänka okonventionellt. Det handlar inte om att bli nästa Einstein – det handlar om att komma ur vanemönster där just du befinner dig för att se nya horisonter.

För att tänka på annat sätt än du vanligtvis gör kan miljöombyte vara bra. Träffa människor du normalt inte brukar säga ja till och ägna dig åt nya aktiviteter. Prova att göra saker som inte tror är ”du”. För hur kan du veta om du inte provat?

Var kreativt ”missnöjd”

Låt inte ditt missnöje ta över och prägla saker som du egentligen tycker om. Det är lätt hänt. Försök se de isolerade företeelserna som väcker ditt missnöje och gör dina punktinsatser där – åtgärda och eliminera. Hitta på lösningar som gör att missnöjesstunderna ebbar ut och tappar sin kraft. Låt istället de positiva händelserna sprida sina vibbar. Du väljer själv var du lägger ditt fokus. Med rätt inriktning kan du förändra mycket.

Skapa en vision

Ibland är det lätt att tappa bort sig på vägen. Då kan en uttalad och genomtänkt formulerad vision vara mer givande än man tror. Med visionen klar i tanken är det lättare att ”stämma av” mot en större bild och hitta mening i det vardagliga.

Det är kreativt att fundera kring frågor som: Vad står jag för? Vad är viktigt för mig? Vad vill jag uppnå med det jag gör? Vilket blir mitt avtryck?

Jobba med din egen vision. Tänk stort och smått! Skriv ner och återkom till den med jämna mellanrum. Den kommer bli ett bra stöd när omgivningen sätter dig på prov i olika sammanhang.

Sätt nya mål - höj ribban!

Med en tydlig vision för ögonen blir det också lättare att sätta upp både långsiktiga och kortsiktiga mål. Det kan vara konkreta målbilder som du är fast besluten att uppfylla. Det kan också vara mer abstrakta mål, men se till att de är så välformulerade att du faktiskt kan se om du uppfyllt dem.

Och även här gäller – kliv utanför komfortzonen. Du klarar mer än du tror. Höj ribban!

Tag initiativ –NU!

Det finns ett uttryck som lyder ”Den bästa träningen är den som blir av”. Det låter säkert pretentiöst i mångas öron, men är icke desto mindre sann. Att göra planer som aldrig blir av kan vara nog så energikrävande.

Att inte lyckas uppnå det man föresatt sig, är alltid förenat med en känsla av misslyckande. Så därför – agera! Ta initiativ och genomför det du sagt att du ska göra. Det kommer uppfylla dig med en känsla av produktivitet och meningsfullhet och motivationen att ta tag i nästa händelse ökar betydligt. För du vet att det känns bra och har nära till att plocka fram den glädjefyllda känslan.

Här hittar du del 1 och del 2 i artikelserien.

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill