Positiv förstärkning ökar motivationen

Fokusera mindre på vad medarbetarna gör fel och mer på vad de gör rätt.

Ledarskap | HR | Motivera | ARTIKEL | AUG 2015

Positiv förstärkning, Motivation

Positiv förstärkning, Motivation

Många chefer är väldigt bra på att säga till medarbetarna vad de gör för fel. Det kan förstås vara nödvändigt ibland, men en mer långsiktig metod är att fokusera på vad de gör rätt. Positiv förstärkning är ett psykologiskt knep som innebär att man uppmuntrar ett beteende genom att låta det följas av en positiv konsekvens, exempelvis i form av omedelbar positiv feedback.

Positiv förstärkning är ett utmärkt sätt att höja medarbetarnas prestationer och kompetens samtidigt som man också ökar deras motivation. Grundtanken är att man fokuserar på vad medarbetaren gör rätt istället för att ständigt påpeka deras fel och brister. Idén är alltså att man ska uppmuntra rätt beteende genom att låta det efterföljas av en positiv konsekvens, exempelvis beröm eller små belöningar.

Många chefer är väldigt angelägna om att berätta för medarbetarna vad de gör för fel. Syftet är då naturligtvis att korrigera medarbetarens beteende, men risken är att man samtidigt minskar deras motivation och självkänsla.

Det finns undersökningar som visar att 70 procent av alla löntagare sällan eller aldrig får höra sin chef säga ”tack”. Detta säger ganska mycket om vissa chefers och arbetsledares bristande psykologiska insikter. Hur kan man tro att folk ska göra ett bra jobb om de bara får höra vad de gör fel?

Var specifik

Forskning om medarbetarnöjdhet visar att det framför allt finns två former av positiv förstärkning som ökar medarbetarnas motivation; dels att få veta att deras arbete verkligen gör skillnad för företaget/organisationen, dels att helt enkelt få ett rakt och enkelt ”tack” för det man har åstadkommit.

Även om ordet ”tack” i sig gör medarbetaren väldigt gott, bör man också komma ihåg vikten av att ge beröm som är specifikt. Säg inte bara: ”Tack för det hårda arbete du har lagt ner”. Säg hellre: ”Tack för att du har jobbat så hårt, i synnerhet när du tog dig tid att gå igenom rapporten en extra gång”.

Kom också ihåg att den positiva förstärkningen (exempelvis i form av beröm) bör komma omedelbart efter det beteende som man vill uppmuntra – inte i medarbetarsamtalet ett halvår senare.

Psykologen och författaren Aubrey Daniels skriver i tidningen Inc att även negativ förstärkning (hot om negativa konsekvenser) delvis kan fungera, men att medarbetaren då i regel faller tillbaka i sitt gamla beteende så fort ”hotet” inte känns lika påtagligt längre.

Positiv förstärkning leder till större, snabbare och mer långsiktiga förbättringar i medarbetarnas prestationer.

Inte bara beröm

Kom också ihåg att positiv förstärkning kan användas även när du måste ta upp ett problem eller korrigera ett fel i medarbetarens sätt att arbeta. Detta gör du genom att ta avstamp i det som är bra, så att medarbetaren uppfattar din feedback som just en korrigering och inte en personlig sågning: ”Du är väldigt grundlig och noggrann, det uppskattar vi väldigt mycket. Fortsätt så, men se till att jobbet blir klart i tid också. Det behöver inte bli perfekt.”

Naturligtvis kan man inte alltid svepa in kritik och beteendekorrigeringar i en massa honungslent beröm, en arbetsplats är inte ett dagis. Men positiv förstärkning kan ha en enorm effekt på medarbetarnas motivation. Så enkelspåriga är vi människor – det är helt enkelt roligare att jobba om vi uppmuntras att göra rätt istället för att bli tillsagda att inte göra fel.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • HR
  • Motivera

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill