Om du inte förstår mig är det ditt fel...

Anna Bellman: "En kommunikatör med inställningen att han eller hon är så tydlig så att mottagaren omöjligt kan missförstå, har inte förstått komplexiteten i att kommunicera så väl att man blir just förstådd".

Kommunicera | ARTIKEL | JULI 2017

... inställningen är lika främmande som vanlig. Allt för många tror att när de har kommunicerat något, så är ansvaret att förstå budskapet hos mottagaren. Ingenting kan vara mer fel. Men ändå är det så vanligt.

Titta exempelvis på företaget som ska göra en stor omorganisation. Medarbetarna får budskapet i ett mejl, eller i bästa fall på ett fysiskt möte, och sedan tror företagsledningen att de har gjort sitt. ”Tugga och svälj och om du inte förstår är det inte vårt fel för nu har vi kommunicerat.” Och sedan åker ledningen till nästa herrgård för att fortsätta diskutera företagets nya inriktning och värderingar. Med frustrerade medarbetare som ska göra business-as-usual. Allt för snart är det dags för nästa omorganisation eftersom resultatet inte är så lysande som förväntat.

Jag träffade en mycket intressant person en gång som tydligen var riktigt duktig på att lära ut kommunikation. Vi funderade på ett samarbete och när vi diskuterade avtalet så visade det sig att vi hade olika syn på hur en del skulle formuleras. Den här duktige kommunikatören blev rätt irriterad på mig och tyckte att han hade uttryckt sig solklart om hur det borde vara och att jag omöjligt kunde missuppfatta eftersom han hade varit så tydlig. Behöver jag avslöja att det inte blivit något samarbete oss emellan?

En kommunikatör med inställningen att han eller hon är så tydlig så att mottagaren omöjligt kan missförstå, har inte förstått komplexiteten i att kommunicera så väl att man blir just förstådd.

Richard Branson har byggt upp en hel hord av framgångsrika bolag. På grund av sin dyslexi har han som regel att all kommunikation och alla marknadsföringskampanjer ska läsas upp för honom innan de publiceras. Om han förstår dem direkt har de passerat censuren. Om han inte förstår på en gång så är de inte godkända. Denna process gör att språket Virgin använder i sin kommunikation är lite enklare än många andras. Deras bank, Virgin Money, talar exempelvis inte om "finansiella tjänster" eller "ledande branschförståelse". De talar snarare om att bygga upp en bättre bank för alla.

Förmodligen ligger en del i den fantastiska framgång som Virgin-koncernen har just här. I deras sätt att kommunicera. De lägger inte ansvaret att förstå hos mottagaren. De ser till att de blir förstådda. Och mottagarna känner sig smarta och attraherade.

För det är precis så det är. De vi förstår gillar vi och vill gärna samarbeta med. De som däremot tycker att mottagarna är dumma för att de inte förstår, de får inte så många att leka med efter ett tag.

Precis så enkelt. Och precis så svårt.

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill