"Miljömedvetenhet är en lönsam investering"

FN:s Globala mål - Mission Possible. Intervju med Lina Paciello, Balanzen: Städa grönt och bidra till en bättre värld.

Hållbarhet | ARTIKEL | DEC 2016

Lina Paciello, Balanzen

Lina Paciello, Balanzen

Lina Paciello är vd för städföretaget Balanzen. Det som skiljer det här städbolaget från de flesta andra är att de städar med helt ekologiska produkter och har ett stort miljötänk. Ett av de Globala målen är hållbar konsumtion och produktion och Lina visar att vi  alla kan jobba för att uppnå dem.

Kanske är det lite av en slump att det just blev ett städföretag som Lina och hennes man startade efter att ha bott många år utomlands. De kollade av marknaden och insåg att städning alltid behövs, oavsett konjunkturer och världslägen.

- Dessutom fanns det nästan inga som sysslade med hemstädning då, berättade Lina. Så vi började där. I många länder är det vanligt att ta hjälp med skötsel av hemmet, i Sverige har vi en tradition att klara allting själva, trots barn, hårt arbete och allt annat. Inte konstigt vi går in i väggen!

Efter några år kom RUT och marknaden växte.  Intresset för det ekologiska kom med barnen berättar Lina, men  tanken på hållbar konsumtion har aldrig varit henne främmande utan känts naturlig.

- Jag har rötter i södra Italien och har vuxit upp med ett hållbart tänk. Där lagas mat från grunden och alla råvaror tas till vara.

Samma sak för hennes man som växte upp på en gård i Venezuela. Kretslopp och ett varsamt hanterande av naturens resurser har alltid funnits där. Så till en början var det enbart  en tilläggstjänst hos företaget – ekologisk städning. Du kunde köpa till det om du ville. Annars använde man vanliga städprodukter, visserligen Svanen-märkta, men ändå starka och med stor påverkan på användaren.

- Jag fick själv en riktig tankeställare, berättar Lina, när min son fick en astmaattack efter en storstädning hemma. Vad är det vi använder egentligen? Och tänk när du bär hem dina fina ekologiska matvaror och lägger dem i köket på en yta som torkats av med starka rengöringsmedel. Eller sånt där ugnsrengöringsmedel som fräter bort fettet. Det är klart att partiklar från den ramlar ner i din mat sen, nästa gång du använder ugnen.

Den utlösande händelsen, som fick Lina att helt styra om verksamheten till ekologiskt var när en av hennes anställda berättade att hon inte längre fick ont i lungorna när hon städade med de ekologiska produkterna.

- Det är ju självklart att du inte kan låta din personal utsättas för ämnen som ger ont i lungorna!
Eftersom det var svårt att hitta ekologiska och effektiva produkter började man också ta fram och tillverka egna. Det hela har utvecklats till ett eget varumärke, Gröna Gredelina som också säljer hudvårdsprodukter.

Lina Paciello, Balanzen

Lina Paciello, Balanzen

- Det vi använder när vi städar är såpa, ättika och bikarbonat. För att det ska lukta gott tillsätter vi eteriska oljor som till exempel lavendel. Det blir lika rent, det luktar gott. Att använda de här produkterna är ju inget nytt. Så gjorde man förr och det är lite typiskt att det här är gammal kvinnokunskap som nästan glömts bort och som absolut inte värdesätts. Konsten att städa på gammalt miljövänligt vis är ju modernare än någonsin.

Hållbart är lika med ekonomiskt lönsamt

När Balanzen gick över till helt ekologisk städning fick de fler kunder och ökade sin omsättning ganska rejält. Vilket ju var både glädjande och lite överraskande.

- Jag har aldrig haft som mål att vi ska växa och bli jättestora. Jag vill ha ett friskt företag där alla mår bra, och vi växer i vår egen takt. Min mission är att sprida det ekologiska tänket till fler. Ekofolket har vi redan med oss, de vet redan fördelarna, men hur når vi de som automatiskt plockar åt sig de starka produkterna i affären utan att reflektera? Det är utmaningen. Och att nå alla företag som anlitar städfirmor som använder produkter som inte är hållbara och miljövänliga fullt ut? Att få människor att förstå att miljömedvetenhet är en lönsam investering.

Skifte på gång?

- Vi har blivit hjärntvättade i över 50 år, fortsätter Lina. Med marknadsföring har vi övertygats om att det enda sättet att städa är med starka saker ur färgglada flaskor. Till sist tror folk på det här. Eftersom många köper med ögonen försöker vi verkligen göra våra produkter så tilltalande även på ytan att de lockar till köp. För människor måste börja prova och se att de här gamla metoderna fungerar. Ättika och bikarbonat är något alla borde prova.

- Men visst ser vi att det är på gång, vår verksamhet ökar, andra företag följer efter och jag är optimist. När många släpper tanken på att eko bara är för vissa, att det är tråkigt och onödigt, ja, då kommer det bli ett skifte. Vi märkt att när vi gjorde snyggare förpackningar till våra hudvårdsprodukter  ökade intresset, trots att innehållet var det samma.  Även min 12-åriga dotter var då villig att byta ut sitt starkt parfymerade bodybutter mot ren kokosolja.

För kvinnors utveckling

På Balanzen arbeter cirka 25 personer och av dem är 15-20 ute  på städuppdragen. Balanzen anställer många kvinnor som kommer från andra länder. Det är ofta deras första arbete i Sverige.

- Det här jobbet är skräddarsytt för många kvinnor, säger Lina. De kan känna sig bekväma och trygga med att arbeta i ett hem, ett arbete som de har erfarenhet av. Arbetstiderna är familjevänliga och passar ihop med att ha barn, till skillnad från många andra städjobb som sker på mer obekväm arbetstid.

Balanzen utbildar sin personal i städning och för att ingen ska begränsas av bristande svenskakunskaper används mycket film i utbildningen och material med bilder. Det är viktigt att lära sig svenska, men det kommer sen. Inställningen är att alla kan göra ett väldigt bra städjobb utan att kunna perfekt svenska.

- Jag har sett många kvinnor växa och utvecklas hos oss. De har gått vidare från sitt första städjobb, utbildat sig och kanske också startat eget. Det värmer i hjärtat  och jag vill verkligen vara med och stötta kvinnor och kvinnligt entreprenörskap.

Ta hjälp av grön coaching

- Alla företag går att göra grönare och mer hållbara, det är det jag försöker sprida vidare när jag coachar andra företag i hur man blir mer hållbar och ekologisk.

Företag i branscher som inte är särskilt bra för miljön kan åtminstone klimatkompensera så mycket det kan.

- Vi har såna företag som kunder, som väljer ekologisk städning för att göra något för miljön. Alla kan se över sin el, sin papperskonsumtion, sina kaffeinköp, transporter  och så vidare. Och förstås, hur mår personalen? Vad har vi för sjukfrånvaro? Hos oss minskade den när vi blev ekologiska, säger Lina.

Ett tips för det företag som vill börja se över sin verksamhet är att ta hjälp för att göra en översyn. På nätet finns gratistester där man kan se se mycket man påverkar. Vad man gör för miljöavtryck och var man är värst.

Artikeln är framtagen i samarbete med Läkarmissionen.

Jenny Andersson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hållbarhet

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill