Kunskap och kompetens – digitaliseringen ger oss en andra chans!

Utbildning | BLOGG | MARS 2017

När jag gick i grundskolan på 1100-talet nötte vi glosor, insjöar, huvudstäder, periodiska system och allt annat mellan himmel och jord. Nötandet var en del av vardagen. Jag minns fortfarande att slaget vid Hastings ägde rum 1066 och att den kemiska beteckningen för Klor är Cl. En del sitter kvar, men rätt mycket har lossnat, om jag ska vara ärlig. Nu är det modern times. Mina ungar lär sig fortfarande sjöar och huvudstäder och franskaglosor - men på nya sätt. När jag ser dem hänga över sina skol-appar, fantasifulla lärspel och klickar och swajpar tänker jag på forntidens nötande. Och så tänker jag att de är lyckans ostar som fått kliva in i en helt annan kunskapsvärld redan från start

När jag gick i grundskolan på 1100-talet nötte vi glosor, insjöar, huvudstäder, periodiska system och allt annat mellan himmel och jord. Nötandet var en del av vardagen. Jag minns fortfarande att slaget vid Hastings ägde rum 1066 och att den kemiska beteckningen för Klor är Cl. En del sitter kvar, men rätt mycket har lossnat, om jag ska vara ärlig.

Nu är det modern times. Mina ungar lär sig fortfarande sjöar och huvudstäder och franskaglosor - men på nya sätt. När jag ser dem hänga över sina skol-appar, fantasifulla lärspel och klickar och swajpar tänker jag på forntidens nötande. Och så tänker jag att de är lyckans ostar som fått kliva in i en helt annan kunskapsvärld redan från start. De lever och andas i den. Nötande vet de inte vad det är.

Ja. Vad kan man säga? Man kan ju inte gå om grundskolan precis. Men möjligheter till lärande har helt klart snäppat upp sig en hel del sen 1100-talet. Det känns som att vi får en andra chans med digitaliseringen! Vi gamla rävar som pluggade glosor utan att ha en aning om hur saker och ting uttalades…

Behovet av kontinuerlig kunskapstillförsel ser också helt annorlunda ut idag. Long gone är tiderna när en redig examen räckte ett helt liv – arbetslivet kräver ett evigt kompetensflöde. Centralt har blivit att hålla i sin egen kompetensutveckling när allt annat virvlar runt på nätet som ett gigantiskt outtömligt moln av information.

Vi på Motivation.se jobbar ju med kunskapsspridning varje dag. Målet är att hela tiden förbättra och fördjupa möjligheterna till kunskapsinhämtning via vårt innehåll. Därför var inte steget långt till att utveckla vår egen onlineutbildningsplattform. Den lanserades i höstas och nu är vi varma i kläderna, ser att det fungerar, ser att den används, ser att den gör avtryck – för både individer och organisationer.

Men vi ville veta mer – hur används de digitala möjligheterna i kompetensutveckling ute på företagen? Hur ser individer på sin egen utveckling på jobbet? Hur vill vi lära oss – idag och i framtiden? Vad är företagens ansvar i detta och hur bemöter chefer och ledare sina medarbetares behov?

Vi undrade så många saker att vi till slut bestämde oss för att ställa frågorna till våra läsare och följare. Nu har vi satt samman alla 499 svaren i den här rapporten. Jag vill gå så långt som att vi nu faktisk vet hur människor vill utbilda sig på jobbet och hur de ser på digitala inslag i sin egen kompetensutveckling.

Vi vet. Och snart vet du också. Varsågod att hämta rapporten här!

Frida Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara blogginlägg
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Utbildning

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill