Kommunikationsstudent på drift på Personal & Chef-mässan

BLOGG | FEB 2014

Personal & Chef på Kistamässan är två intensiva dagar med seminarier, föreläsare och mässmontrar i en strid ström. Ljudnivån är hög, nätverksmöjligheterna enorma och vill man fånga kunskap och göra sig en bild av hur snacket går kring ledarskapsfrågor - då är det här man ska vara. Och det var vi. Vår praktikant Theresia Viska ger sin version av #personalchef14. Hon hade inte tråkigt... tvärtom - det till och med ryckte lite i gospelnerven...

Personal & Chef på Kistamässan är två intensiva dagar med seminarier, föreläsare och mässmontrar i en strid ström. Ljudnivån är hög, nätverksmöjligheterna enorma och vill man fånga kunskap och göra sig en bild av hur snacket går kring ledarskapsfrågor - då är det här man ska vara. Och det var vi. Vår praktikant Theresia Viska ger sin version av #personalchef14. Hon hade inte tråkigt... tvärtom - det till och med ryckte lite i gospelnerven...

CSR och hållbarhet

Generalsekreteraren för Sida, Charlotte Petri Gornitzka, inleder två-dagarsmässan Personal & Chef på Kistamässan. Jag väljer att gå på hennes föreläsning eftersom jag plåtade henne då hon var Generalsekreterare på Rädda Barnen. Jag var pressfotograf och tog hennes porträtt på tio minuter. Jag menar, vi praktiskt taget känner varandra och man skulle väl nästan kunna säga att hennes framgångar är lite tack vare mig. Eller? Nä...

Hur som helst står hon på en av scenerna inne i stora mässhallen. Trots att klockan inte ens är nio är det stimmigt i hallen.

Herregud. Vad hemskt att prata på ett sånt här ställe. Jag tänker på när jag själv har haft föreläsningar på Bokmässan i Göteborg. Det sitter en person i publiken. Man blinkar till en sekund och plötsligt står 200 pers framför en. Och vips är alla borta igen. Det gäller att ha fokus när man står där på scenen.

Charlotte Petri Gornitzka pratar om CSR och hållbarhet. Hon pratar om att svenska företag är bra inom området. Nästan bäst faktiskt! Men räcker det med att bara se bra ut om någon granskar företaget? Frågan är varför vi inte tar ledningen internationellt och visar vägen inom utvecklingsfrågorna. Vara ledare, helt enkelt!

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Motivation.se

Känner du dig ibland otillräcklig, reaktiv och stressad i din chefsroll?

Upptäck "Leda mig själv" och stärk dig själv i ditt ledarskap:

  • Från stress till kontroll
  • Från händelsestyrd vardag till proaktiv styrning mot mål
  • Från missförstånd och konflikter till engagemang och positiv teamdynamik

Nu kan du köpa onlineutbildningen ”Leda mig själv” till rabatterat pris och samtidigt få ett årsmedlemskap på Motivation.se.

Paketerbjudande: 995 kr – spara över 1.600 kr!

Vässa ditt ledarskap idag!

Bra frågor, tänker jag. Nu är det väl ändå dags för att slå sig på bröstet väl?

Jodå, det kommer nu. Charlotte berättar om Sidas arbete och hur hon arbetar med och utmanar stora svenska företag att tänka inte bara på miljön utan även på den tuffare utmaningen - social hållbarhet. Hon pratar om vägarbeten och maskinellt arbete i utvecklingsländer.

- Istället för att ta in utländsk arbetskraft kan ni utbilda personal på plats. Skyll inte på det lokala skolsystemet utan tänk på vad DU kan göra.

Och jag sitter på första bänkraden som en febrig kyrkbesökare mitt under gospelsången och skriker Halleljulja!

Klockan börjar närma sig lunch. Det märks att de sockerstinna mässbesökarna har fått i sig en och annan karamell från utställningsbåsen för det samtalas hej vilt. Man tar hand, byter visitkort och fnissar under föreläsningarna.

Sociala medier

Jag går lite nonchalant till scenen där det ska pratas om att bygga varumärke inom sociala medier och tror att jag kan gå och sätta mig var som helst. Men icke! Det var knökfullt. Uppenbarligen finns det ett stort intresse för den här "flugan internet". Jo man tackar! Det passar nu. För det är ju inte så att LinkedIn är det bästa som har hänt arbetsföra människor i modern tid, att politiken förändrades i och med den Egyptiska våren och Twitter, eller att företags sätt att hantera granskning sprids som en löpeld på Facebook. Och jag säger bara: If you can't beat them, join them!

Vi ser fler och fler företag som flyttar över kundservice till Twitter och Facebook. Vi håller även på att lära oss att ton och timing är livsviktigt. Du måste inte bara ha kunskapen om företaget när du snabbt svarar på kundernas frågor, du måste även besitta språkets förmåga.

Vi har lugnt sagt gått ifrån informationssamhället till kommunikationssamhället. Nu för tiden är det inte du som företagare som avgör vilken information du vill ge. Det är kunderna som avgör vad du ska ge dem.

Vi kollar telefonerna 150 gånger om dagen och 70 % av telefontiden spenderar vi på sociala medier. Om kunderna hänger på Fejjan gör du bäst i att också hänga på Fejjan! You Tube är världens näst största sökmotor. Det är snart mer använt än kabel-TV. Företag och film är inte nästa stora grej. Det ÄR den stora grejen. Det är nu det händer.

Som före detta pressfotograf som har fått sadla om till webbkommunikatör har jag tvingats inse att sättet att förmedla nyheter har förändrats. Jag kallar det för demokrati 3.0 (1.0 var mäns rätt att rösta, 2.0 var kvinnors rätt att rösta). Demokrati 3.0 innebär att opinionsbildning, nyheter och fakta peppras ut via bloggar, You Tube, podcaster, musiksajter och så vidare. Jag menar, tsunamin i Japan låg ute på Twitter innan Reuters hann få reda på det. Det är folket som berättar nu mera.

Som företagare kan man dra nytta av det. Vara på plats och lyssna vad kunderna vill ha. Sociala medier är en guldgruva för alla dreglande målgruppsanalytiker.

Jösses, jag går igång på sånt här! Men jag tycker att det är viktigt. Och jag är galet glad att så många visar så stort intresse för det här på mässan.

Stärkt av detta och med näven knuten i luften gick jag med raska steg till nästa föreläsning. Retorik står på schemat.

Retorik

Ami Hemviken kan det där med att tala och fånga publikens intresse. Jösses, vad hon sköt ut bra information på ett intressant sätt. Och så tycker jag nästan att hon såg ut lite som mig. Eller vänta, det gjorde hon inte. Men hon såg ut som jag skulle vilja se ut. Snygg frisyr med rockig lugg och toffs, vältränad och cool men auktoritär outfit. Dessutom var hon rolig. Jag relaterar till den här talaren, helt enkelt.

Och så säger hon det som avslöjar både mig och hennes retoriska briljans. Att vill man få folk på sin sida ska man få folk att känna igen sig.

Hon tipsar att innan du går in på ett möte ska du bestämma dig för vilken känsla du vill att de andra ska få. Du ska ha en viljestyrd och medveten kommunikation. Om du ler kommer folk automatiskt att le tillbaka. Och om du håller en kaffekopp i handen och frågar om någon vill ha kaffe kommer de att säga Ja, trots att de just svept åtta koppar på raken. Vi gillar att göra samma sak!

Det får runda av dagen. Jag är grymt nöjd med dagens föreläsningar och möten. Det känns som att jag har lärt mig mycket och fått en del kunskap bekräftat. Bra dag, helt enkelt!

Torsdag - dag två!

När jag cyklade till Kistamässan på torsdagsmorgonen var Järvafältet snötäckt. Det här kan bara bli en bra dag, tänkte jag.

Världsvant låste jag fast min cykel i flaggstången utanför entrén (det finns en gigantisk bilparkering men inte ett ynka cykelställ i sikte. Det behövs ingen Master i kommunikation för att förstå vilka som är prioriterade här inte. Hmpf!) Målinriktad gick jag sen till scen två där Helena Stålnert precis skulle föreläsa om "Kommunikation som verktyg för att nå affärsstrategiska mål".
Jag nickade och log till kostymen bredvid mig och började anteckna så att pennan glödde.

Kommunikation som verktyg för att nå affärsstrategiska mål

Föreläsningen rivstartar med att gå igenom vad som är dålig kommunikation. Jens Spendrups namn står överst på listan över personer och företag som uppenbarligen inte har tänkt igenom och begrundat företagets mål och värderingar innan de öppnat munnen på offentlig plats. Svenskt Näringsliv lär inte ha applåderat när vd:n Jens rapar ur sig grodor om att det inte finns tillräckligt kompetenta damer där ute. Ouf!

Helena Stålnert har jobbat på nyhetsredaktioner i 30 år. Förut var det nyhetssändningar tre gånger om dagen och en morgontidning. That's it! Nu är alla som äger en dator eller mobiltelefon en publicist och det är ett mediebrus 24 timmar om dygnet.

Som jag spånade kring under gårdagen går även Helena in på att det här är fantastiskt för demokratin. Men hon går även längre och säger att det negativa är att vem som helst kan sprida oanständig och felaktig information. Jag är helt med henne när hon säger att företagen måste hänga med på ett annat sätt än förut.

- Läser man bara Dagens Industri förstår man nog inte vad som händer ute i mediebruset, säger Helena varpå jag skrockar nöjt och kostymen bredvid mig sneglar irriterat.

Ärligt talat! Jag älskar det här. Det tvingar företag till att vara snabba, ärliga och förstående. Och det är som sagt en guldgruva för företagen! Kommentarer kommer blixtsnabbt på nätet och det ger ett utmärkt tillfälle att hitta företagets svagheter och möjlighet att förbättra dem.

Nu leder föreläsningen vidare in på the juicy stuff. Internkommunikation!

Att företagen ska hålla sig propra externt har vi förstått. Men den interna kommunikationen tycker jag är A och O i att bygga ett starkt företag med stolta medarbetare. Jag har varit med om ett företag som har gått från en enad arbetsgrupp som slet som glada djur till att inte ens titta åt varandra. Det skedde under loppet av 1.5 år. Allt tack vare att chefernas uteslutande attityd kring vem som behöver veta vad spred sig som böldpesten i korridorerna.

Helena avslutar med ett par praktiska tips:

  • Fyll intranätet med chattfunktioner och kommentarsfält. Det är en bra möjlighet att kunna chatta med cheferna och få en mänsklig syn på företaget. Dessutom är man delaktig, och det är ovärderligt.
  • Var snabb och tydlig.
  • Tänk på att ha medarbetarna i fokus. Gör reportage om de som berörs av företagets förändringar eller produktion. Ärligt talat, världen klarar sig utan ännu en kostymintervju.
  • Bygg stolthet, engagemang och förståelse genom att VISA vad de strategiska målen innebär. Artiklar och filmer där medarbetarna är delaktiga i är att tänka långsiktigt.

Jag sicksackar mig genom mässhallen, förbi alla leende säljare och skålar med karameller, tar ett snabbt blodprov för att mäta kolesterolvärdet (!) och sätter mig längst fram när Jeanette Fors-Andrée ska prata om "Kriskommunikation i sociala medier".

Kriskommunikation

Först får vi en introduktion i vad en kris kan vara för något. Som exempel tar Jeanette Fors-Andrée upp det där flygplanet som kraschade i Hudsonfloden i New York. Normalt sett brukar polisen söka upp anhöriga och berätta om eventuella skador eller dödsfall, men nu rapporteras olyckor ut direkt via Instagram och Twitter. När företagen är inblandade i kriser kan det komma en storm med inlägg i sociala medier. Och då gäller det att vara förberedd på vad man ska göra.

Även Jeanette pratade om värdet av att ha chattfunktioner, nära kommunikation och att lyssna på kunderna. Även att det går så fort nu för tiden. Kundtjänst måste svara på Twitter inom tio minuter vid kriser, jämfört med medeltiden då ledningen kunde låsa in sig i ett rum och inte svara förrän efter 48 timmar.

Det påminner mig om min senaste kris. Jag gick på bio direkt efter jobbet men hann inte äta innan filmen började. På biografen fanns det bara godis och popcorn. Självklart twittrade jag och taggade SF bio i min tweet. Jag frågade varför de inte sålde korv på biograferna. De har fortfarande inte bemött mitt rop på hjälp. Ha, ha, ha! Skämt åsido, som inbiten butiksbiträde och numera webbkommunikatör tycker jag att det är förkastligt att inte svara. Varför finns de ens på Twitter, kan man ju fråga sig?

Jeanette går igenom en lista på vad företag kan göra för att förbereda sig på en krishantering.

  • var först med att berätta vad som händer i företaget. Öppenhet lönar sig.
  • vänta inte med att svara. Be att få återkomma om du inte vet svaret.
  • mycket kritik saknar substans. Korrigera faktafel istället för att ignorera.
  • våga spela öppet, erkänn felet, be om ursäkt.
  • gå till grunden med vad som orsakade krisen och förändra det som ledde till det.
  • förbered dig, förutse vilka vinklar företaget kan gestaltas ur.

Jeanette säger att det inte kan bli värre av att svara. Nåväl. Det kan vi väl fråga Jens Spendrup om det stämmer. Men finns det riktlinjer för medarbetarna att följa inom sociala medier och en utarbetad handlingsplan kan faktiskt företaget flyta snyggt genom kriser. Ingen i jante-Sverige gillar en stöddig typ men däremot älskar vi att peppa när det går åt helvete! Ärlighet for the future!

Jag känner mig både peppig och stöddig nu. Och lite trött. Jag är fullmatad med information och intryck. Snön som låg så vackert i morse har smält bort så jag måste jag ta på mig överdragsbyxorna när jag ska cykla hem genom februarileran som ligger tung över Järvafältet.

Var du också på Kistamässan? Berätta gärna i kommentarfältet vilka föreläsningar du gillade bäst och berätta varför. Även vilket godis på mässan du åt mest av.

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill