Kampen om talangerna allt tuffare

Talangprogram är ett sätt att få de bästa att stanna.

HR | ARTIKEL | OKT 2011

Jakten på unga talanger blir allt intensivare. Inom vissa branscher rekryteras de mest begåvade redan innan de hunnit avsluta sin utbildning. Allt fler företag lämnar nu kravlistorna bakom sig och satsar istället på employer branding när de söker personal. Men rekryteringen är inte den enda utmaningen - det gäller också att se till att talangerna stannar.

IT-branschen utgör ett tydligt exempel på ett område där arbetsgivarna törstar efter talang. Där är det inte ovanligt att företagen knyter till sig talangerna redan ett eller två år innan de hunnit färdigt med sin utbildning - och ger dem lön under studietiden mot löftet att börja jobba direkt efter examen, enligt tidningen Computer Sweden. IT-studenterna är så eftertraktade att ingenjörsprogrammet i informationsteknik på KTH har svårt att behålla sina studenter.

Hitta talangerna - och behåll dem

En ny undersökning från talangnätverket 4 Potentials visar att det är stor skillnad mellan vilka företag som betraktas som "drömarbetsgivare" och vilka som faktiskt lyckas rekrytera talangerna, skriver Svenska Dagbladet. Enligt undersökningen betraktas H&M, Google och McKinsey som de tre mest attraktiva arbetsgivarna. De som bäst lyckas med att rekrytera talangerna är dock Ericsson, Accenture och ABB.

När man väl har rekryterat talangerna gäller det emellertid att behålla dem också. På den punkten är det Lantmännen, ABB och SEB som lyckas bäst.

Talangprogram

Ett sätt att locka till sig - och framför allt behålla - de unga talangerna är att erbjuda talangprogram. Novare Accelerate är ett exempel på ett bolag som erbjuder skräddarsydda talangprogram åt sina kundföretag. De utbildar cirka 450 "young professionals" globalt per år och stöttar bolag med både employer branding, externa mentorprogram, business skills-program och interna talangprogram för att utveckla och behålla unga talanger.

- Talangprogram är det bästa sättet att behålla talanger. Den första frågan som en ung talang ställer på en anställningsintervju är ofta: "Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut i det här företaget?", säger Susanne Ekström, vd för Novare Accelerate.

Unknown photo imported from Drupal
- Programmen går ut på att vi lyfter de unga och testar vilka som klarar av kraven och pressen. Vi vill också se till att de blir en del av utvecklingen i bolaget. Det är viktigt att de inte bara sitter på sin enhet, utan är delaktiga i hela organisationen. På så vis får de också möjlighet att bygga ett internt nätverk, förklarar hon.

Ny motivation

Susanne Ekström tror framför allt på program där deltagarna har jobbat i 3-6 år. Syftet är att utveckla de ungas kompetens ytterligare och involvera dem i företaget på ett sätt som får dem att vilja stanna.

- Talangprogrammen ger dem helt ny motivation, och är en morot för att jobba vidare, säger Susanne Ekström. Av de som deltog i vårt talangprogram i våras är det 50 procent som har avancerat i sitt företag, och ingen av deltagarna har valt att sluta, förklarar hon.

En undersökning som Novare gjorde på en av sina utbildningar visade att det viktigaste för att de unga talangarna ska trivas på sin arbetsplats är att de har kul på jobbet, att de får utvecklas och att det finns en god företagskultur. Lönen kom först på sjätte eller sjunde plats på prioritetslistan, säger Susanne Ekström.

- Det som får en ung och kompetent person att vilja stanna är att man känner sig delaktig i vart företaget är på väg, att det finns utvecklingsmöjligheter och att man kan klättra internt, förklarar hon.

- Unga idag är bättre på att INTE karriärplanera. Företagskulturen är väldigt viktig för dem, de vill gärna vara kulturbärare. De vill ta ansvar och är beredda att ta risker.

Individanpassat ledarskap

Även ledarskapet inom företaget kan ha stor betydelse för om talangerna trivs och vill stanna. Som chef måste man därför se till att de unga och nyanställda blir delaktiga i verksamheten och får möjlighet att utvecklas. Men hur?

- Man måste individuellt anpassa sitt ledarskap, se till individen och vad han eller hon triggas av. Se till att investera i utveckling och skapa en bra teamkänsla. Och "walk the talk", lev som du lär, säger Susanne Ekström.

Svenska företag är idag inte tillräckligt bra på att rekrytera och behålla talanger, menar hon. De måste helt enkelt komma till insikt om hur viktiga de här frågorna är och agera utifrån det - hellre med små, återkommande aktiviteter varje år än stora satsningar som görs tillfälligt med flera års mellanrum.

- Unga idag är väldigt bra på att nätverka, de pratar med vänner och bekanta om vilka bolag som är bra. Därför kan företagen inte stoppa huvudet i sanden och tro att det räcker med att de har ett bra varumärke. De måste våga satsa på de här frågorna för att kunna behålla sina talanger, säger Susanne Ekström.

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • HR

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill