"Jag har störtsköna kollegor!"

3 är en av Sveriges bästa arbetsplatser.

Ledarskap | Motivera | ARTIKEL | MARS 2011

Mikael Bäckström är personalchef kommersiella avdelningarna och teknik hos mobiloperatören 3.

Mikael Bäckström är personalchef kommersiella avdelningarna och teknik hos mobiloperatören 3.

Mobilföretaget 3 är ett av Sveriges bästa ställen att jobba på. Både 2009 och 2010 utnämndes företaget av GREAT PLACE TO WORK® INSTITUTE till den bästa arbetsplatsen.  På tidningen Chefs kompetensgala 2010 fick två chefer pris i kategorierna ”Årets Unga Chef”, ”Årets Hälsofrämjande Ledarskap”, ”Årets marknadschef” och en andra plats i kategorin ”Framtidens kvinnliga ledare”. Vad är hemligheten och hur motiverar 3 sina medarbetare?

Motivation.se tog ett snack med Mikael Bäckström, personalchef kommersiella avdelningarna och teknik, på 3.

Hur har ni arbetat för att lyckas?

- Eftersom vi är utmanare på marknaden och behöver vara snabba och flexibla så arbetar vi på en mängd olika sätt för att vara en schysst arbetsplats. Vi vill tydligt agera varumärkesbärare, på så sätt bygger vi en mer lojal kundbas. Det är en strategiskt viktig fråga för ledningsgruppen och inte bara är något som HR jobbar med.
Mikael Bäckström berättar att 3 kör ett fortlöpande projekt som går under namnet - "Living our brand". Projektet ter sig olika från år till år och syftet är att stärka medarbetarna och att få alla att arbeta med samma vision, mål och värderingar.

- Förra året fokuserade vi på att ta fram kundlöften som ligger till grund för vår nya kampanjplattform "Kampen för nöjdare kunder fortsätter".

Arbetar över gränserna

På 3 sker samarbetet tätt mellan HR och marknad och alla medarbetare har möjlighet att tycka och tänka. Mikael Bäckström säger att det är lågt i tak och inga hierarkier. Alla arbetar efter tydliga mål och strävan är att alla ska förstå affären och inse sin egen del i helheten.
Alla utbildningar som sker inom företaget byggs på bolagets värderingar och sker i syfte att etablera den gemensamma visionen. Det är vanligt med olika former av samarbeten över avdelningsgränserna, på så sätt byggs broar inom företaget.

- Vi försöker också hitta kreativa och roliga sätt att jobba med våra värderingar och affärsidé. För vi vill ju att alla ska ha roligt och att det inte bara blir en obligatorisk "måstegrej".

Mikael pratar också om en stor transparens. Alla mål är tydliga och följs upp. VD uppdaterar hela tiden medarbetarna och informerar om hur det går och medarbetarna kan följa utvecklingen på intranätet.

- Vi har en stor intern arbetsmarknad och försöker nätverka över avdelningsgränserna. Vi har många unga medarbetare, både akademiker och icke-akademiker. De allra flesta är engagerade och brinner för sitt arbete och varumärket. Vi har en stark säljkultur och glömmer inte att kunden är det absolut viktigaste för vår överlevnad. Vi undviker om möjligt krångliga akademiska processer vilket bidrar till att vi gör saker snabbare och bättre.

Höga krav på utmanaren

3 satsar på bra ledarutbildningar som stärker chefernas balans och sätter det motiverande ledarskapet i fokus. Chefer uppmuntras till att våga ta beslut. Alla på företaget ges stora möjligheter att ta för sig och få göra saker som andra bara pratar om.

- Vi vågar komma med nya idéer och vågar driva dem. Ibland funkar det inte men då försökte vi i alla fall, och det tog inte ens speciellt lång tid att få genomföra det. Det är nog den stora grejen, vill man ha ansvar så lovar jag att man får ansvar! Vi har också en tolerans för misstag, det är helt ok att göra fel men börjar man upprepa samma fel så kan vi nog börja fundera. Vi är väldigt tydliga med att fokusera på långsiktiga relationer i alla våra utbildningar vilket gör att vi har en väldigt liten del som "fuskar" i sitt sälj och bara tänker kortsiktigt. Det är något som vi ser flera företag göra på marknaden.
3 räknas fortfarande som en utmanare på marknaden. Företaget växer så det knakar. Idag är antalet anställda cirka 1200 personer i Sverige. 2001 var det bara en handfull.

Företaget är oerhört snabbväxande, utstrålar självförtroende och ser sig som en riktig vinnare i branschen.

- Vi har inte haft så många förmåner och vi är fortfarande en utmanare. Vi måste göra saker lite snabbare och mer kostnadseffektivt eftersom vi inte har den stora kassakistan att ta ifrån. Men när vi inför saker så inför vi det på riktigt, hittar bra samarbeten, slår på stora trumman.
Mikael Bäckström ger ett exempel på hur 3 alltid ger lite mer. I samband med att företaget införde friskvårdsbidrag gjordes en kampanj där en hälsostafett uppmuntrade fler att börja träna. Man tog in föreläsare på området och skräddarsydde pass för personalen.

- Vi är kostnadsmedvetna som sagt, men inte dumsnåla – där vi behöver lägga krut, där lägger vi krutet.

Tydligt chefskap ger stöd

Inom företaget satsas det kontinuerligt hårt på att utveckla ledarskapet i organisationen på alla nivåer. Man vill uppnå ett tydligt chefskap som alltid förmedlar förväntningarna på varje medarbetare. Alla ska ges förutsättningar för att lyckas i sin arbetssituation och få det stöd som behövs.

- Det enda som står i vägen och hindrar deras utveckling är de själva och det vet de flesta också, säger Mikael Bäckström
Vilka är era största utmaningar för att kunna behålla er position även i framtiden?

- Det är att behålla entreprenörskänslan i företaget och inte luta oss tillbaka och bli nöjda. Det är lätt att slappna av när det börjar gå bra och det är vi livrädda för att göra.

Varje dag är en match mot giganterna.

Hur gör du för att motivera dig själv, speciellt när det tar emot?

- Då brukar jag bara tänka till en sekund på hur jäkla bra jag har det som jobbar på det företag jag gör och varje dag kan bidra till vår affär och arbetsplats. Samtidigt som jag hela tiden utvecklas och lär mig nya saker och får testa på saker som jag troligtvis aldrig skulle kunna göra på andra arbetsplatser. Dessutom har jag störtsköna kollegor.

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Motivera

Dela:

Om 3

Mikael Bäckström är personalchef kommersiella avdelningarna och teknik.
3 är mobiloperatören som specialiserat sig på mobil kommunikation.
Företaget lanserades 2003 och har haft stigande tillväxt sen starten.
Idag är 3 ett internationellt företag med över 25 miljoner kunder i tio länder.
3 är känt för sina höga ambitioner och omfattande satsningar på personal och varumärke.

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill