”Hållbarhet är en lagsport”

Alan AtKisson, författare till boken Hållbarhet är för alla: ”Att inte vara hållbar kommer snart att vara likställt med att vara dålig. Så det är lika bra att kliva på tåget nu.”

Hållbarhet | ARTIKEL | MAJ 2014

Vi har gått förbi trendfasen för länge sen och många företag har idag insikt kring de fundamentala delarna av hållbarhetsarbetet. Men det är fortfarande lång väg kvar. Hållbarhetsexperten Alan AtKission är aktuell med den lilla boken ” Sustainabiltity is for everyone”. Han menar att ett brett synsätt är viktigt. Och alla ska med. ”Utbilda fler, skapa team, ge bra och systematiska incitament som kopplar hållbarhet till innovation och företagets finansiella hälsa", menar han är nyckeln till en hållbar framtid.



Berätta om din bok Sustainabiltity is for everyone - varför skrev du den? Och vem ska läsa den?

- Jag kände mig tvungen att skriva den. Jag valdes in i något som heter "Sustainability Hall of Fame" — vilket kändes lite konstigt, varken hållbarhet eller jag är särskilt "känd". Men det var ju en stor ära. De ville att jag skulle åka till USA, kliva upp på scenen och dela med mig av lite "visdom" baserad på min erfarenhet. Då blev jag nervös. Sådant hittar man inte på bara så där, spontant på scen, tänkte jag. Jag började skriva på något som kändes lite som ett brev till mina kollegor. Vad har jag lärt mig med tiden? Det blev till slut en enkel liten bok.

Sen kom överraskningen: folk gillade den! Ett par organisationer köpte kopior i form av digitala e-böcker till alla sina medarbetare och alumni. Jag trodde att jag hade skrivit en bok till mina yrkeskollegor om hur man skulle kunna nå fram till "de andra", de som inte jobbar med hållbarhet. Men jag hade fel. Mina läsare gav boken till "de andra" direkt ... och boken själv blev, på det sättet, "för alla"!

Alla pratar om vikten av hållbarhet - hur kan vi se till att det inte bara blir en tillfällig trend, utan något som blir en varaktig förändring?

- Vi ställde samma fråga i 1992, 1996, 2002 ... Det behöver man inte oroa sig för längre. Jag har jobbat med hållbarhet i 26 år nu. Jag är helt övertygad om att trenden egentligen är en långvarig process som nyligen har blivit mer synlig för en större andel människor. I flera sektorer har hållbarhet bakats in nu, som en del av DNA:et i näringslivet, utbildningssektorn och planeringsfrågor. Vi har en hel del kvar att göra, så klart. Men vi har gått långt förbi trendfasen.

Vilka är de största hållbarhetsutmaningarna som företagen står inför idag?

- De flesta framstående svenska företag har redan gjort de fundamentala sakerna. De har fixat hållbarhetsprogram och -rapporter. Frågan nu handlar om större förändringar, till och med nya affärsmodeller. Hur gör vi bra business i en värld proppfull med 9 till 10 miljarder människor? Hur anpassar vi oss till ett varmare klimat och en tuffare global konkurrens, inte minst om resurser och talang? Hur klarar vi den stigande ribban när det gäller prestationsförväntningar om ansvarstagandet? Hur minskar vi vårt koldioxidavtryck och liknande när miljöpåverkan blir allt mer transparent och blir allt mer synlig i balansräkningen?

Det finns flera "största utmaningar"! Men det finns flera företag som verkligen har börjat brottas med dem och kommit en bra bit på väg.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Motivation.se

Känner du dig ibland otillräcklig, reaktiv och stressad i din chefsroll?

Upptäck "Leda mig själv" och stärk dig själv i ditt ledarskap:

  • Från stress till kontroll
  • Från händelsestyrd vardag till proaktiv styrning mot mål
  • Från missförstånd och konflikter till engagemang och positiv teamdynamik

Nu kan du köpa onlineutbildningen ”Leda mig själv” till rabatterat pris och samtidigt få ett årsmedlemskap på Motivation.se.

Paketerbjudande: 995 kr – spara över 1.600 kr!

Vässa ditt ledarskap idag!

Har du några enkla tips för att få fart på hållbarhetsarbete - både på individnivå och i organisationen?

- Det är viktigt att tänka brett och inkludera så många som möjligt. Hållbarhet är en lagsport! Utbilda flera, skapa team, ge bra och systematiska incitament som kopplar hållbarhet till innovation och företagets finansiella hälsa. Hållbarhet ska inte vara en kostnad, utan en investering som går med vinst i det långa loppet.

Men det är klart att det alltid kommer finnas behov av eldsjälar som driver innovation och förändring. Om man är, eller vill bli, en sådan person ska man mata sig själv med inspiration och kunskap, för att kunna entusiasmera andra på ett trovärdigt och även hållbart sätt.

Hur tror du att hållbarhetsarbetet kommer att se ut om tio år?

- Mer och mer normalt. Som jag skrev i boken, nästan ingen kommer ihåg att kvalitet — "Total Quality Management" — också var en sådan rörelse i början av 90-talet. Vi har glömt att försöket att göra produkter och tjänster så felfria som möjligt var en ny idé och en tuff utmaning för inte så länge sen. Nu är det "business as usual". Samma sak håller på att hända nu med hållbarhet.

Jag tror faktiskt att hållbarhet och kvalitet kommer att förenas. Att inte vara hållbar ... det kommer att bli, inom en snar framtid, lika med att vara dålig. Så det är lika bra att kliva på tåget nu.

Frida Spikdotter Nilsson

Frida Spikdotter Nilsson

Vår expert inom kreativ kommunikation och skrivande

  • Följ skribent

Frida Spikdotter Nilsson coachar och håller workshops i skrivande och kreativ kommunikation för chefer, ledare och egenföretagare. Hon stöttar också i skrivutveckling via Skrivplaneten.se - en digital samlingsplats för kreativitet, storytelling och personligare kommunikation. 

Frida har jobbat med det skrivna ordet i olika former i över 20 år som frilansjournalist, skribent, redaktör, kommunikatör, bloggare och spökskrivare. Med ena benet i det skönlitterära uttrycket letar hon alltid efter berättelser som berör och når in i mottagaren. Med humor, självdistans och skrivandet som metod lockar hon fram nya dimensioner i berättelsen om både företag och människor. Frida var tidigare redaktionschef på Motivation.se

www.skrivplaneten.se

frida@skrivplaneten.se

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hållbarhet

Frida Spikdotter Nilsson

Frida Spikdotter Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hållbarhet

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill