Gör företagets strategier levande

Johan Grip, vd Gaia Leadership: ”Ledare som har förmågan att skapa gemensamma visioner och mål och som ser sitt företagande som en del i ett större livsperspektiv skapar också uthålliga resultat.”

Ledarskap | ARTIKEL | NOV 2013

Strategiska frågor är inte längre enbart en ledningsfråga som man lyfter under en viss period. Det är en löpande aktivitet som hela tiden måste justeras och utvecklas och samtidigt engagera alla medarbetare. 

Hösten är den tid på året då de flesta företag befinner sig mitt uppe i affärsplaneringen. Visionen ska ses över eller utvecklas.  Strategier ska sättas och planer utarbetas. Det uppstår en febril aktivitet och många företag går in i processen med en ambition att den här gången ska vi göra det ordentligt: Vi ska se till att alla är med och bidrar. 

För att säkerställa att detta inte bara blir en pappersprodukt utan ett levande dokument som blir styrande och högsta prioritet för verksamheten - upprättar vi strukturer, styrsystem och omvärldsbevakning. Det går väldigt bra och allt känns rätt.  Men sen brukar något hända.

Kanske är det arbetet i vardagen eller att verkligheten kommer ikapp oss?  För något gör att vi tappar kraften och energin för allt som planerades och det mesta blir som vanligt igen.

Känner du igen dig? 

Dags för nytänk

Många företag hamnar i den här situationen och börjar inse att processen måste göras på ett annat sätt. Det traditionella sättet att arbeta fram strategierna tjänar oss inte längre.

De strategiska frågorna, som tidigare enbart var en uppgift för ledningen i företaget, och de operativa frågorna, som skulle skötas av medarbetare och linjechefer, smälter allt mer samman. Det går fort nuförtiden och vår värld är komplex vilket gör att ett till synes operativt beslut kan få en strategisk inverkan. Det får till följd att alla nivåer i företaget måste kunna vara operativa och strategiska samtidigt. Strategin är inte längre bara en ledningsfråga vid en viss period under året, utan en löpande aktivitet som hela tiden måste kunna justeras och utvecklas.

Därför är det mycket viktigt att medarbetarna ser helheten och har förmågan att sätta sig in i de övergripande frågorna. Och ledningen måste förstå vilka operativa frågor som får implikationer på strategin.

Men, tänker någon, hur kan vi göra det på ett uthålligt sätt?

Varför - den viktiga frågan 

Ett viktigt svar på hur vi ska åstadkomma det här, är att börja processen med att svara på frågan Varför?

Vi människor vill veta varför vi gör det vi gör. Vi köper inte ”hur vi gör något”  (strategin) eller ”vad vi gör för något” (aktiviteter) utan att ha svaret på  ”varför vi gör det vi gör”. Forskningen visar att ledare som har förmågan att skapa gemensamma visioner och målsättningar och som ser sitt företagande som en del i ett större livsperspektiv har större förmåga att skapa uthålliga resultat. 

Det gäller att: 1) engagera sina medarbetare och få dem att identifiera sig med den övergripande bilden för organisationen 

och samtidigt 

2) utmana sina medarbetare att hitta sin inre drivkraft och matcha den mot organisationens vision.

Alla är ledare och alla har kunder

Ett företags förmåga att konkurrera på marknaden står i direkt proportion till dess förmåga att skapa ledare i organisationen.

Det innebär att inte bara cheferna ska vara ledare utan alla måste kliva fram och ta ansvar för helheten, även medarbetarna.

Ett sätt att åstadkomma detta är att börja se sin chef som kund och sig själv som en proaktiv och konkurrensmässig leverantör, eller partner. Då behöver jag verkligen sätta mig in i min kunds situation och förstå hans eller hennes behov. Vilka frågor sitter min kund med? Vad är viktigast? Genom att utmana sina underställda chefer eller medarbetare att börja fundera på det här sättet kan vi skapa en gemensam bild av helheten och undanröja silobeteenden i organisationen.  

När alla förstår vad de kan bidra med för att uppnå den gemensamma visionen och strategierna skapas ansvarstagande och engagemang i organisationen som blir hållbart över tid.

Användbara tips!

  • Skapa en gemensam vision
  • Fokusera på skapande istället för styrning och kontroll
  • Svara på frågan Varför
  • Kommunicera den övergripande visionen löpande
  • Utmana medarbetare att se sig själv som partner/leverantör
  • Var nyfiken på medarbetarens drivkrafter och hur kan de användas i hela organisationen
  • Som chef är det kvaliteten i dina frågor som avgör framgången, inte briljansen i dina svar
  • Stå ut med ovisshet och komplexitet, där svaret inte finns
  • Värdera själva sådden (skapandeprocessent), snarare än att alltid fokusera på skörden (utfallet/resultatet)

 

Gästskribent

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Om skribenten

Johan Grip är vd, delägare och ledarskapskonsult på konsultföretaget Gaia Leadership. Johan, MSc, har bland annat varit vVD på DHL Global Forwarding, Managementkonsult på Cap Gemini Ernst & Young och har under lång tid arbetat med ledarskap inom elitidrott.

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill