Från frustration till flow

Anna Hansson pratar med Eva Jarlsdotter - författare till boken Från frustration till flow med lean@home.

Hälsa | ARTIKEL | APRIL 2014

Vill du få flyt i vardagen istället för att försöka fly den? Vill du skapa förutsättningar för en mer harmonisk, hållbar och hälsosam vardag? Anna Hansson har träffat Eva Jarlsdotter - pionjären som berättar hur man kan inspireras av den japanska produktionsfilosofin i vardagen.

Det började som en ren överlevnadsinstinkt. I en vardag präglad av kaos och stress började Eva Jarlsdotter och hennes familj införa lean i hemmet.

Till en början var det helt omedvetet, men när de såg mönstret, likt trådarna i en väv som sakta växte fram, började de arbeta systematiskt med filosofin och verktygen.

- Jag och min man hade erfarenhet av lean från vården och näringslivet och våra tre små barn drev på och var delaktiga i förändringen. Redan efter ett år såg vi häpnadsväckande och hisnande resultat. Vi halverade våra utgifter, vi gick från noll koll till full koll och fick flyt i vardagen. Vi kan nu förverkliga våra drömmar och det ekologiska fotavtrycket är en tredjedel jämfört med tidigare. Det är en handfull av de resultat som vi har sett sedan vi började, berättar Eva.

Skrev en bok

När hon insåg vilken förändringskraft lean även hade i hemmet och när hon inte fann någon litteratur om  det bestämde hon sig för att skriva Från frustration till flow med lean@home. Den gavs ut i september förra året och strax innan jul kom den engelska översättningen.

Trots att det lilla förlaget House of Independent Publishers inte har haft någon marknadsföringsbudget har den toppat försäljningslistan i sin kategori.  Idag har tusentals läst boken och många har lyssnat på föreläsningar och inspirerats av konceptet.

Reducera slöseri

Lean@home handlar först och främst om att förenkla de viktigaste flödena i vardagen och reducera slöseriet. Om du tänker dig flöden som en tråd från det att ett behov är identifierat och allt som hinner utspela sig innan behovet är tillgodosett - visst blir det tydligt att hemmet kan liknas vid en gigantisk behovsfabrik  - allt från hungriga magar som behöver mättas, smutsiga strumpor som behöver tvättas, småbarnsföräldrars desperata behov av en hel natts sömn till alla möjliga och omöjliga val om allt från elbolag till försäkringar, slimmade arbetsplatser som kräver kvälls-, natt- och helgskift hemma och inte minst allas behov av självförverkligande.

- Lean är ett förhållningssätt, när man börjar tänka i flöden så blir det mycket tydligare och enklare att se var saker och ting bromsas upp och varför, det gäller både på arbetsplatsen och i hemmet. En slags belöning och bekräftelse är att man då och då känner flow. Man kan inte kämpa sig till flow men man kan skapa förutsättningar för att nå dit, säger Eva.

Hon  har arbetat de senaste 15 åren på ledande globala roller inom läkemedelsbranschen och telecom. För tre år sedan sa hon upp sig som rollen som Vice President  inom TeliaSonera för att skriva klart en trilogi och konsulta. Idag är hon konsult och arbetar som föreläsare och författare.

Det  handlar om hur du kan uppfylla de verkliga behoven på ett enklare, effektivare och mer närvarande sätt. För även om alla hem har sina unika utmaningar så är det ändå gemensamt att allra flesta hem är överfyllda av behov och en upplevd eller reell brist på tid, pengar och energi – och den ändliga resurs som vår miljö utgör.

Med hjälp av att arbeta med ständiga förbättringar på ett enkelt sätt tar man sig från nuläget till önskat läge.

- ”Kaizen, ständiga förbättringar, ser inte problem enbart som något negativt utan som en möjlighet i förklädnad. När man börjar se på omvärlden på det sättet blir man successivt mer accepterande och mindre dömande.

Frigöra tid för reflektion

En del som inför lean på arbetsplatser missförstår och manipulerar metoden – medvetet eller omedvetet  och lägger allt fokus på effektiviseringar.

- Det handlar också om att frigöra tid för reflektion. Att ta sig tid att reflektera över vad man gör och hur man gör det, vad som är viktigt och värdeskapande. När Toyota, där Lean föddes, var alldeles nybildat såg ledningen företaget som ett ömtåligt, nyplanterat körsbärsträd. Varje dag ställde de sig frågan – vad har vi gjort idag för att trädet ska växa sig starkare , vackrare och bära mer frukt?

Här är grundpelarna i lean och lean@home:

  • Skapa värdeskapande flöden – få bort flaskhalsarna och få saker och ting att flyta. Då och då få känslan av Flow.
  • Reducera alla former av slöseri – alla har upplevd eller reell brist på tid, pengar och vår ändliga resurs miljö.
  • Få en gemensam visuell planering – genom att ha en samsyn och koll går man från känslan av att vara jagad till att kunna vara mer närvarande.
  • Arbeta med ständiga förbättringar -  att välja att se problem som möjligheter i förklädnad.
  • Ordning och reda – sortera ut allt som inte är viktigt – både ting och vanor. Skapa nya vanor och en struktur där det är lätt att göra rätt.
  • Uppföljning och lärande – Hansei – skapa utrymme för reflektion och lärande.
  • Öka delaktigheten och skapa  balans – Muri och Mura – jämna ut arbetsbelastningen även i vardagen

 

Foto: Anna Huerta

 

Anna Hansson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Om Eva Jarlsdotter

Eva är journalist i grunden men har verkat inom näringslivet i snart 15 år i ledande roller internationellt och har arbetat med CSR-frågor, varumärkesfrågor och kommunikation inom läkemedelsbranschen och telecom. Eva håller föreläsningar kring förändringskommunikation och internkommunikation.

Läs mer om Från frustration till flow med lean@home här!

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill