Ett svindlande projekt

Martin Österdahl, exekutiv producent för Eurovision och Årets projektledare 2013: "Jag gillar inte när saker är mediokra"

Projektleda | Ledarskap | ARTIKEL | DEC 2013

Föreställ dig ett sinnessjukt stort projekt. Du har ett år på dig att få allt att stämma - valet av stad och arena, samproduktionen med de 39 deltagarländerna, relationen till artister, kommuntjänstemän, journalister, fans och övertidsarbetande ljudtekniker. Minsta hinder - låt oss säga en transportstrejk - riskerar att stjälpa hela projektet. Tänk dig sedan att din arbetsinsats ska bedömas av 170 miljoner människor. Om du lyckas kan du gott få kalla dig Årets projektledare 2013.

När man pratar med Martin Österdahl finns det en fråga som ständigt återkommer i tankarna: Vad är det som driver honom? Hur fungerar en människa som tar på sig uppdraget att arrangera Eurovision Song Contest?

- Jag går igång på förbättring. Jag gillar inte när saker är mediokra, jag vill alltid göra dem bättre, säger han till Motivation.se.

Den ständiga jakten på mediokra saker att förbättra har tagit honom ut på en lång karriärresa i gränslandet mellan ekonomi, media, musik och underhållning.

Svindlande uppgift

Som ung gick Martin Österdahl på Adolf Fredriks musikskola, varefter han tog en akademisk examen i internationell ekonomi. När studierna var avklarade fick han en traineeplats på mediebolaget MTG - och på den vägen är det.

Efter en lång karriär i Sverige och utomlands hamnade han så småningom på Sveriges Television, där han blev projektledare för Melodifestivalen 2006 och sedermera ansvarig för sport och underhållning på SVT. 2012 fick han jobbet som exekutiv producent för Eurovision Song Contest 2013. Ett uppdrag som för en utomstående kan verka svindlande.

- Jag har startat upp projekt från noll många gånger, även utomlands. När man ska leda ett projekt som Eurovision får man ingen bruksanvisning, man börjar på ett blankt papper. Och om ett år ska resultatet visas för...ja, för hela världen känns det som. Så visst är svindel ett relevant uttryck i sammanhanget, säger Martin Österdahl.

Idéburet ledarskap

"Det känns som att man balanserar på en spång över en djup ravin", skrev Martin i en krönika i SVT:s interntidning i samband med arbetet. Vilken typ av ledarskap krävs för att lyckas ta sig över till andra sidan?

- Jag tror på ett idéburet ledarskap med en tydlig vision. Jag insåg väldigt tidigt att jag aldrig kommer att ha kontroll över projektets alla delar. Man måste skapa en idéburen plattform så att alla kan ta ägandeskap själva över sitt arbete. Jag var tvungen att skapa en DNA-kod för hela projektet och på så sätt styra arbetet. De anställda fick ett antal värdeord, sedan fick de agera med självstyre utifrån den plattformen. Jag anställde 500 personer, och har inte ens hunnit hälsa på alla, berättar Martin Österdahl.

Som ledare är han mer coachande än auktoritär, även om han tycker att båda ingredienserna behövs för att man ska lyckas som ledare.

- Det viktiga är att du rekryterar rätt personer och sedan coachar dem på ett bra sätt. Ett event som Eurovision lockar till sig väldigt kreativa människor. Utmaningen för mig som ledare var att få dem att göra någonting ännu bättre än allt de har gjort tidigare, vilket var svårt eftersom många av dem redan tillhörde världseliten, förklarar han.

Målen sattes högt

Målen för Eurovision Song Contest 2013 sattes högt, och handlade om såväl projektets budget som kvaliteten på innehållet.

- Ett av målen var att vända den ekonomiska trenden; Eurovision hade blivit dyrare varje år, utan att det resulterade i bättre tv-program. Det hade blivit svårt att arrangera, speciellt för små, demokratiska länder - det var faktiskt lättare för länder med auktoritära regimer, eftersom de har större kontroll över statlig tv och så vidare. Det var en olycklig utveckling, och vi ville gå tillbaka till ursprunget, säger Martin Österdahl.

Sunda värderingar fick därför genomsyra Eurovision 2013, som genomfördes med en lägre budget än eventet hade haft under hela 2000-talet.

Men det sattes också upp höga kvalitativa mål för projektet.

- Vi ville få ett större genomslag internationellt, bland annat genom ett samarbete med Björn och Benny och Avicii. Jag tycker att vi lyckades bra på den punkten; vi såg till exempel att programledaren Petra Mede fick mycket beröm i brittisk press, som i vanliga fall brukar såga både programledaren och hela tävlingen.

- Ett annat viktigt kvalitativt mål var att tillfredsställa dem som skriver bokslutet, det vill säga fansen. Vi ville få dem att känna att det här var det bästa Eurovision någonsin, säger Martin Österdahl.

Strejken äventyrade allt

För att nå målen var Martin Österdahl och hans 500 medarbetare tvungna att ta sig över ett närmast oräkneligt antal hinder och motgångar.

- Eurovision är nästan omöjligt i sig självt, det är en enorm samproduktion mellan många olika länder som skiljer sig väldigt mycket från varandra. Att tävlingen över huvud taget finns kvar är enastående.

Att projektet lyder under offentlig upphandling och över huvud taget genomförs i offentlighetens ljus gör uppdraget ännu svårare, förklarar han. Beslutet att hålla tävlingen i Malmö istället för Stockholm väckte mycket debatt - även om Martin Österdahl har beskrivit det som det bästa beslutet som togs under hela arbetet med Eurovision. Malmö Arena var billigare och förknippad med en bättre infrastruktur än Friends Arena i Stockholm.

Förnuftiga beslut är emellertid ingen garanti för att ett projekt ska lyckas - åtminstone inte om projektet är så stort och svåröverskådat som Eurovision Song Contest.

- När vi var nere i Malmö och riggade arenan fick jag ett telefonsamtal om en transportstrejk nere i Europa. Vi väntade på teknisk utrustning från hela världen, och det fanns helt enkelt inget sätt att få hit den så länge det var strejk. Om strejken hade fortsatt bara några dagar så skulle det ha äventyrat hela projektet, men som tur var blåstes den av redan samma dag, berättar Martin Österdahl.

Nya utmaningar

Hindren till trots - Martin Österdahl rodde i land sitt projekt. Eurovision Song Contest 2013 blev en jättesuccé och hyllades som en av de absolut bästa sändningarna av tävlingen någonsin. Martin själv belönades inte bara med utmärkelsen Årets projektledare 2013 - han utsågs också till programdirektör på Sveriges Television. En tjänst där hans ständiga strävan efter förbättringar kan komma väl till pass.

- Jag kommer att leda arbetet i programledningen och jobba med det övergripande utbudet. Jag hoppas naturligtvis på att kunna förändra i framgång och verka för att SVT ska passa in i framtida medielandskap ännu bättre än vi gör idag, avslutar Martin Österdahl.
 

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Projektleda
  • Ledarskap

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill