Ditt event kommunicerar - tänk igenom vad du vill säga

Gästskribent Frida Spångberg, Hermes Group: Att använda event som en del av er marknadsstrategi.

Uppleva | ARTIKEL | DEC 2016

Ett lyckat event stärker varumärket

Ett lyckat event stärker varumärket

Allt fler företag väljer att använda sig av fysiska event som en del av sin marknadsstrategi. Enligt US Bureau of Labor så förutspåddes eventbranschen att mellan 2010 och 2020 växa med 44 procent, vilket är mer än någon annan bransch. Hubspot menar att cirka en femtedel av ett företags marknadsbudget läggs på events. Då detta är en relativt stor del av den totala budgeten gäller det att hitta ett koncept, format och upplägg som passar målgruppen. Att använda rätt lokal, föreläsare, mat och underhållning är av stor vikt då alla dessa parametrar speglar varumärket.

Vid planering av ett event är det viktigt att planera return on investment (ROI) redan innan eventet samt att tydliga och mätbara mål noggrant sättas upp. En intern kommunikation och marknadsplan är nödvändigt för framgång. Målet bör inte endast vara antal anmälda, anlända och titel på deltagare, utan antal leads och estimerad intäkt av dessa är ett väldigt viktigt syfte som en hel del företag missar.

Ett event med fel personer bland deltagarna ökar endast kostnaden och minskar i värsta fall ROI-målen. Ett event är en stor investering och ökad försäljning bör vara det utfall man önskar. ROI bör därför vara ett gemensamt mål för alla inblandade.

Stärker varumärket

I och med dagens rådande konkurrens på många marknader är det viktigare än någonsin att ta varje tillfälle att bygga varumärket och relationer och att få förtroende från potentiella och befintliga kunder. Att möta, prata med och förstå sin målgrupp och deras behov kan resultera i nya idéer och innovativa lösningar.
 
Ett välplanerat event har kraften att skapa ett varaktig och starkt intryck av varumärket. Att arrangera ett event är ett utmärkt sätt att differentiera sig från sina konkurrenter genom direktkommunikationen som sker på eventet.

I planeringen av utförandet är det av värde att noga tänka igenom upplevelsen som deltagaren ska få. Tänk noga igenom vad som är nytt för er och vad som händer i den bransch ni verkar inom. Kan deltagarna få möjlighet att prova något nytt? Eventet är en perfekt plattform för att sälja känslan av varumärket.

Interna frågeställningar som hur varumärket upplevs i traditionell annonsering och i digital marknadsföring och hur ni lever upp till bilden, bör ställas. Personalen på plats är direkta ambassadörer för varumärket och de bör vara väl förberedda och upplysta för att ge deltagaren rätt upplevelse. Kunnig och intresserad personal är mycket viktigt då personlig interaktion med deltagarna bygger lojalitet.

Nå ut med budskap och kunskap

Ett event bör fokusera på budskap och kunskap, då kunden ofta är ute efter något mer än bara en säljpitch inför en större investering. Dessa tillfällen är därför perfekta att ge kunden möjlighet att träffa nyckelpersoner i bolaget eller kanske att träffa designern/ingenjören/utvecklaren till produkten eller tjänsten och därmed få möjlighet att ställa direkta frågor. Detta är ett bra sätt att visa förståelse för sin målgrupps behov och vara lyhörd inför utvecklingen av produkten och tjänsten.
 
Ett event ger den perfekta spelplanen för idéer och tankar och kan planeras på precis det sätt som företaget önskar. Budskapet blir därmed rakare än traditionell annonsering och marknadsföring. Agendan för eventdagen bör noggrant planeras. Att få tid till att bygga relationer och nätverka är ofta en viktig aspekt för deltagarna. Ge därför era deltagare de bästa förutsättningar att lämna eventet med nya leads!
 
Att vara initiativtagare till ett fysiskt event kan vara relativt kostsamt och för många bolag är inte det ett alternativ. Om man inte själv har möjlighet att vara initiativtagare till ett event är ett eller flera partnerskap för ett event som samlar er målgrupp ett bra sätt att nå potentiella kunder på ett mer kostnadseffektivt sätt.

Dock är det viktigt att det finns en röd tråd hos initiativtagaren och partnerföretaget, annars finns risken att varumärket tappar trovärdighet och att det verkar förvirrande för kunden. Partnerskapet är en relativt liten investering med tanke på att det har potential att genera affärer långt över det kapital som har investerats i partnerskapet.

Uppföljning viktigt

Uppföljning efter eventet är lika viktigt som kommunikationen innan. En utvärdering för att få deltagares feedback är viktigt. Att framstå som seriös och faktiskt boka in lunchen, skicka provet eller ringa upp som ni lovat är väldigt avgörande. Uppföljning uppfattas som seriöst och nödvändigt, ni bör därför göra det ni sagt att ni ska göra.
 
Att bygga ett varumärke som skapar långvariga relationer och generera mer försäljning bör vara huvudsyftet för ett event. Underskatta inte vikten av ett handslag med befintliga och nya kunder!

Visste du att…

  •  Events och mässor är den mest effektiva kommunikationen för ett företag efter företagets hemsida som en marknadsföringskanal. (Forrester)
  •  79 procent av amerikanska bolag säger att eventmarknadsföring genererar ökad försäljning. (Statista) 
  •  87 procent av kunderna uppgav att de köpte ett företags produkt eller tjänst efter ett event.(EMI & mosaik) 
  • Över 86 procent av företag säger att deltagarnas betyg är bästa måttstocken för att mäta eventets framgång. (The Guidebook)
  •   74 procent av eventdeltagarna säger att de har en mer positiv uppfattning om företaget, varumärket, produkten eller tjänsten efter ett event. (EMI & mosaik)
  • 67 procent av B2B-marknadsförare tror att event marketing är deras mest effektiva strategi. (WebDAM) 

Här är en graf som tydligt visar effekterna av eventmarketing (Källa: BtoB Research Insights: The State of B2B Event Marketing):

Unknown photo imported from Drupal

 

 

 

 

 

 

Gästskribent

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Uppleva

Dela:

Om skribenten

Frida Spångberg har arbetat på Hermes Group i tre år. Hon jobbar som projekt och marknadsansvarig och jobbar parallellt med projektledning av stora och små företagsevents samt intern marknadsföring. Lär mer om Hermes! 

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill