Byt ut kommunikativa dödssynder mot goda kommunikationsvanor

Träna bort misstagen och lär dig att kommunicera ärligt, autentiskt och kärleksfullt.

Ledarskap | ARTIKEL | JUNI 2016

Byt ut kommunikativa dödssynder mot goda kommunikationsvanor

Byt ut kommunikativa dödssynder mot goda kommunikationsvanor

Jag lyssnade nyligen på Julian Treasures TED Talk, ”How to speak so that people want to listen”. Det är ett tema som definitivt är värt att lyfta. Vi vill väl alla att andra ska vilja lyssna på det vi har att säga. Vi vill väl alla nå varandra i kommunikationen och försäkra oss om att våra budskap går in. Då gäller det att vara medveten både om vad vi säger och hur vi säger det. Lika viktigt är det att förstå vad som inte går hem; kommunikativa ovanor som gör att folk slår dövörat till.

Treasure tar upp sju vad han benämner ”dödssynder” i vårt sätt att kommunicera och vi känner nog alla igen oss. Jag skulle tro att de flesta har använt dem alla någon gång eller två. Men kanske vore det fruktbart att jobba bort dessa ovanor och ersätta dem med mer effektiva sätt att kommunicera.

Från kommunikativa dödssynder:

•    Skvaller – att prata illa om någon som inte är närvarande. Lätt att göra när vi känner oss upprörda över någon annans beteende och låter vårt eget agerande styras från en känslomässig horisont. Men när någon skvallrar för dig om någon annan är det lätt att få tanken om att nästa gång är det kanske du som är objektet för skvallret.

•    Dömande – det är svårt att lyssna på någon som är dömande i sitt sätt att kommunicera. För att inte tala om svårigheten att anförtro sig åt någon som man upplever som dömande. Då är det ett enkelt val att vare sig lyssna till eller prata med personen, för vem mår bra av att bli dömd.

•    Negativitet – en person som fokuserar på det negativa är tröttande att lyssna på. Det ger helt enkelt inte någon energi och det är inte roligt. Negativt problemsnack kan också hindra oss från att se möjligheter och lösningar. 

•    Klagande – klagar gör vi alla ibland, men en person som klagar för det mesta blir, liksom den negativa, tråkig att vara med. Gnäll är helt enkelt inte upplyftande.

•    Ursäkter – eller vad vi också kan kalla för försvar eller bortförklaringar. En person som till exempel skickar vidare ”skulden” till någon annan och inte ser sin egen del i när saker gått snett. En person som inte tar eget ansvar.

•    Överdrifter – en person som har för ovana att hela tiden överdriva. ”Gäddan var två meter” – vi vet att det inte är sant, så vi slutar att lyssna på det som sägs.

•    Dogmatism – när fakta blandas ihop med egna åsikter. Svårt att lyssna på någon som bombarderar dig med sina personliga ståndpunkter som om de representerade sanningen.

… till goda kommunikationsvanor:

Så om vi tränar bort dessa ovanor, vad ska vi ersätta dem med? Återigen ger Treasure lite tips på vägen. Han pratar om fyra goda kommunikativa vanor. Fyra egenskaper som lägger grunden för en ömsesidigt god kommunikation. Stärkande kommunikation som ger mening.

•    Ärlighet – var tydlig och rak i det du säger. Det innebär inte att du alltid behöver säga allt. Men när du har något viktigt att säga så var sann i ditt tal.

•    Autentisk – var dig själv. Du behöver inte förställa dig eller ta på dig någon fasad – det märks om du försöker. Var dig själv – då upplevs både du och det du säger äkta.

•    Integritet – ”walk the talk”. Säkerställ att det du säger korresponderar med det du gör, det vill säga med din icke verbala kommunikation.

•    Kärleksfull – nu handlar det inte om kärlek i betydelsen romantik. Det handlar om att vilja andra väl. Att ha ett gott syfte med sin kommunikation.

Att sträva efter att vara så ärlig, autentisk och kärleksfull vi bara kan och samtidigt värna om vår integritet genom att leva som vi lär. Är detta allas vår ambition så bidrar vi tillsammans till något mycket bättre och något mycket större.

Ewa Braf

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill