Bra redovisning - ett sätt att marknadsföra

Peter Bodin, VD för Grant Thornton: ”Skapa ordning och reda i verksamheten, så har du grunden till god lönsamhet”.

Ledarskap | ARTIKEL | MAJ 2011

Med ordning och reda i verksamheten läggs grunden till god lönsamhet och tillväxt. Företagare behöver ha koll på de ekonomiska bitarna varje månad och som VD måste du ha stenkoll. Här får du tips för att företaget ska lyckas med ekonomin.

- Min erfarenhet är att inget företag kan hoppa över det grundläggande steget att först skapa ordning och reda i verksamheten. Först därefter kommer lönsamhet och tillväxt. Du kan aldrig starta med tillväxt. Det kan låta tråkigt, men som företagare behöver du månatligen ha koll på de ekonomiska bitarna. Annars tappar du, förr eller senare, kontrollen.

Det säger Peter Bodin, sedan år 2000, VD för revisions- och konsultbyrån Grant Thornton.   

Peter Bodin har arbetat med företagare och entreprenörer under hela sin karriär. Gemensamt för dem som har lyckats är att de har varit intresserade av bolagets alla delar, särskilt för företagets siffror. Som VD måste du ha stenkoll på ekonomin, menar han.
 
Redovisning är samtidigt ett sätt att marknadsföra ditt företag. Genom exempelvis din årsredovisni

Unknown photo imported from Drupal
ng kan du kommunicera en positiv bild av ditt bolag. En noggrann och säljande årsredovisning signalerar framgång. En slarvig kommunicerar dåliga produkter eller ett illa skött bolag. Peter Bodin har själv valt bort leverantörer utifrån deras årsredovisningar.

- En företagsledare måste kunna läsa en resultat- och balansräkning och ha förståelse för ett likviditetsflöde. Sedan är det bra att kunna tolka en lönsamhetskalkyl på en produkt eller en tjänst. Olika branscher har olika nyckeltal och framgångsfaktorer. Därför är det väldigt viktigt att du som VD förstår vad som driver lönsamheten i just ditt företag, säger han.

- Skaffa dig en duktig ekonomisk rådgivare som kan ta fram den information du behöver för att ha kontroll på vart saker och ting är på väg. Har du inte den överblicken är det bara när du gör ditt bokslut eller årsredovisning, som du verkligen ser hur det blev. Det är inte det bästa sättet att driva ett företag.

- Jag ser många företag som inte har rätt finansiering och för lite kapital. De kan klara sig och gå runt, men är extremt känsliga i en lågkonjunktur. Därför är det viktigt att bygga upp en buffert och ha koll på kassaflöden och balansräkningen.

När du ska välja en revisor, fråga flera stycken om deras branschkunskaper, om de har en bredd och om de är duktiga rådgivare utöver att bara genomföra revision. Kan de vara bollplank och samarbetspartners i viktiga strategiska frågor? Det är också viktigt att de har arbetat med företag där ägaren är aktiv i bolaget.

Peters fem bästa tips för att lyckas med ekonomin:

  1. Se till att du skapar ordning och reda i verksamheten. Detta är grunden till god lönsamhet och tillväxt.
     
  2. Omge dig med duktiga personer som har annan kompetens och erfarenhet än du själv.
     
  3. Fokusera på din kärnverksamhet.
     
  4. Ta hjälp av en extern styrelse.
     
  5. Skapa goda relationer med alla bolagets viktiga intressenter.


Källa: ”Att vara VD”, utgiven på Bonnier Utbildning 2011.  

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill